Marko Lehtosalo gör tummen upp.

- Jätteskönt! Det säger Marko ”Markoolio” Lehtosalo som i tisdags skrev godkänt i Jägarexamens teoridel. Foto: RixFM

Teorin avklarad! Nu ser Markoolio fram emot skyttet

- Jätteskönt! Det säger Marko ”Markoolio” Lehtosalo som i onsdags skrev godkänt i Jägarexamens teoridel.

2015-03-19

Men resultatet fick programledarkollegerna och lyssnarna på radioprogrammet RixMorronzoo inte reda på förrän på torsdagsförmiddagen.
Markos resultat jägarexamen- Jag har varit så nervös, kunde knappt sova alls dagarna före provet. Tankarna snurrade, under vilken tid på dygnet får man jaga björn? Vad är en trädskällare? Fåglarna var svåra. Och hundraserna.

Under själva provet lugnade Marko ner sig. Stressen avtog.
- Man har en timme på sig att svara på 70 frågor och jag var klar på 35 minuter.
Svåraste fajten verkade han haft med sig själv.
- Jag har ju verkligen gått igenom alla fåglarna och kan skilja på till exempel en kanadagås och en vitkindad gås men så var det som om mitt andra jag tvivlade. Så jag fick bråka med mig själv lite.

Det hela gick bra men Marko höll resultatet hemligt in i det sista. Lyssnarna fick vänta på resultatet ända tills torsdagsförmiddagens Rix Morronzoo där två representanter för Jägarexamen var inbjudna i studion och läste upp resultatet.
- Man måste ha minst 60 rätt av 70. Jag hade 62 rätt så det räckte! Fast det retar mig lite för det var några slarvfel där.
- Alla som tror att det här är lätt vet inte vad de pratar om. Man måste plugga otroligt mycket. Körkortsteorin är enkel jämfört med det här.
Nu pustar han ut och ser fram emot den kommande skytteträningen och de praktiska delproven.
Och vi på Jägareförbundet önskar Marko grattis! Han har tagit ett stort steg på sin väg mot sin jägarexamen.

Madeleine Lewander

Jägarskoleboxen