Foto Magnus Rydholm

Jägareförbundet: ”Förslaget kan ge långtgående konsekvenser”

Regeringen lade på fredagen ett förslag för att få ordning på det kaos som omgärdar de stora rovdjuren.

2016-03-19

– Det är bra att landsbygdsministern Sven-Erik Bucht har viljan att snabbt försöka hantera den juridiska cirkusen avseende rovdjursförvaltningen som känts som ett svek mot både demokratiska beslut och människors livskvalitet, säger Bo Sköld, generalsekreterare i Svenska Jägareförbundet.
– Tyvärr öppnar förslaget i detta utförande nya möjligheter till överklagande för andra viltarter. Den svenska viltförvaltningen riskerar alltmer att avgöras av gamla och statiska EU-direktiv och domstolar, än av den adaptiva och regionala förvaltningen som experter och forskare eftersträvar.
– Det är bra att promemorian går på remiss. För vid en snabb genomläsning av promemorian innehåller den flera anmärkningsvärda förslag. Detta kräver att vi analyserar förslaget mycket noga och påtalar detta. För förslaget kan ge långtgående konsekvenser, säger Bo Sköld.

Läs regeringens PM.