Förbundsnyhet

Foto: Madeleine Lewander.

Förbundet kritiskt till generella utfodringsförbud

Regeringen kommer att lämna en proposition till riksdagen om att införa möjligheter att förbjuda utfodring. Syftet är att minska skador på grödor och skog. – Vi är kritiska till inriktningen i propositionen, eftersom vi inte tror det kommer lösa problem lokalt, säger generalsekreteraren Bo Sköld.

Bo Sköld.

2016-07-15

Viltskador på grödor och skog uppkommer inte på nationell eller länsnivå. De sker oftast mycket lokalt. Skadorna kan dock bli så omfattande att markägare sinsemellan och jägare måste vidta kraftiga åtgärder för att lösa problemen.
– Uppkommer det skador så behövs ett bra samarbete mellan brukande markägare och jägare, där man har förståelse för varandras förutsättningar och problem. Det är när man har fått igång ett samarbete som man också kan lösa problemen, säger Bo Sköld.
Samarbetet ska vara levande och underhållas även när det inte finns några skador.
– Det är tillsammans vi kan lösa problemen. Att göra ett generellt kraftigt ingrepp i äganderätten om hur markägare får använda sin mark och låta samhället besluta i frågan tror vi inte kommer öka förståelsen och viljan att hjälpa varandra, säger Bo Sköld.

Ökad jakt
Grundprincipen för Svenska Jägareförbundet är att viltstammar ska regleras med jakt. Ifall en jägare utfodrar viltet ska jakttrycket öka för att kompensera för ökad överlevnad.
– Jakträttshavaren är alltid skyldig att reglera viltstammarna när det behövs. Och utfodrar man så har jägaren ett extra stort ansvar, säger Bo Sköld.
Forskning har också visat att det mest effektiva för att minska skador på jordbruksgrödor är utökad jakt, skador på skog minskas mest effektivt med ökad tillgång på viltfoder.
– Regeringens proposition går till riksdagen i kommande vecka, där den kommer att behandlas och troligtvis blir det rejäl diskussion om innehållet. Exakt vad riksdagen i slutänden beslutar vet vi förstås inte. Sedan vet vi inte vilken praxis och tillämpning på lagen som länsstyrelserna tar. Det finns således mycket osäkerhet, vilket ger möjlighet till påverkan men som samtidigt inte är bra för viltförvaltningen.

Ökande konflikter?
Inriktningen på propositionen kan leda till ökande konflikter menar Bo Sköld. Bland annat är det oklart hur ett eventuellt utfordringsförbud ska kontrolleras – och hur ska länsstyrelserna göra det?
– Det finns en risk att vi istället får angiveri mellan olika markägare och jaktgrannar. Och sådant brukar kunna skapa djupa konflikter som omöjliggör jaktsamverkan över stora områden, vilket bland annat är nödvändigt för att reglera vildsvinsstammen. Istället bör man lokalt komma överens om utfodringsmängder, storlek på viltstammar, hur lantbrukare och jägare kan hjälpa varandra för att nå de gemensamma mål man sätter upp för viltförvaltningen.

Rimliga mängder foder
Svenska Jägareförbundet anser att utfodring ska ske med rimliga mängder, god etik och rätt foder.
– Som det ser ut kommer vi få en nationell lagstiftning för problem som uppkommer mycket lokalt. Vi tycker inte det är rätt väg eftersom det troligtvis inte kommer att lösa problemen. Dessutom anser vi att propositionens inriktning är mycket olycklig när rätten att bruka sin mark ifrågasätts allt oftare olika sammanhang, säger Bo Sköld.

Proposition om vildsvin och viltskador överlämnas till riksdagen
Jägareförbundets yttrande angående utfodring i Jaktlagsutredningen
Artikel: Viltstammar ska regleras med jakt, inte svält