bakgrund

Gävleborg

Foto: Erik Mandre/Mostphotos

Resultat björnspillningsinventering

Idag kom resultatet från den björnspillningsinventering vi genomförde i höstas med stort engagemang från jägarkåren

2023-05-26

2775 st prover samlades in och beräkningen säger att vi nu har 546 – 635 björnar i Gävleborg med ett medeltal på 589. De flesta i nordväst på gränsen mot Jämtland.

Förvaltningsmålet för länet är 300 björnar och redan vid inventeringen 2017 låg vi över det, med 465 björnar. Sedan dess har Länsstyrelsens tilldelning alltså varit för låg för att komma ner till förvaltningsmålet och istället har björnstammen ökat. Björnobsen har också ökat sedan 2017 med en dipp i fjol, den dippen är svår att veta vad den beror på men en teori är kraftigt minskade obstimmar i de mest björntäta områdena. Att obsen minskar kan bero på att man jagade mindre älg här 2022 än vad man har gjort tidigare. Björnobsen samlas in samtidigt som älgobsen.

- Vi fick en ganska kraftigt ökad tilldelning till björnjakten i fjol och med detta resultat räknar vi med att den ligger på minst samma nivå i år igen, säger Johan Lundberg, ordförande Jägareförbundet Gävleborg. Jag vill också tacka alla som har engagerat sig i inventeringen, vi har levererat ett riktigt bra underlag som nu bevisar det vi sagt i flera år, björnstammen ökar och den är för stor.