bakgrund

Gävleborg

Fotograf: Magnus Binnerstam

Vart är älgstammen på väg och hur fungerar förvaltningen av älgen? Jägareförbundet Gävleborg summerar älgjakten 2023/24

Nu ska alla skjutna älgar vara rapporterade till Länsstyrelsen och vi kan summera hur jakten har gått utifrån avskjutningsmål och älgobservationer i förhållande till dödligheten i älgstammen.

2024-03-07

• I år har 2597 älgar fällts i länet, det lägsta antalet sedan 70-talet, säger Hanne Kringstad jaktvårdskonsulent Jägareförbundet Gävleborg.

Den låga avskjutningen beror på att vi har sänkt älgstammen under fler år, detta för att minska betesskador i skog. Älgar äter tall under vintern när de inte kommer åt blåbärsris, örter och annat som göms i snön, något som då påverkar produktionen i skogen.

• Det som dock har hänt de senaste åren är att man kunnat forska på hur väl betesskador och älgtäthet korrelerar och där visar forskning att sambanden inte är glasklara, det är helt enkelt inte så enkelt att två älgar äter dubbelt så mycket, säger Hanne. Det som påverkar betesskadorna i större utsträckning än älgtätheten är hur mycket mat som finns, tex antalet tallplantor inom ett område.

Den minskade avskjutningen leder till en minskning i livsmedelsproduktion i länet, 2018 så genererade älgavskjutningen 10 portioner älgkött per invånare i Gävleborg, 2023 är denna siffra nere i 4 portioner.

Älgobsen pekar på flera håll i länet uppåt, en siffra som måste sättas samman med att vi har förändrat jaktsättet på många håll. Vi sparar fler vuxna djur och har generellt sett en lägre tilldelning vilket också gjort att man väljer att jaga färre dagar.

• En positiv sak vi ser i årets avskjutning är att kalvandelen har ökat, detta behövs för att vi ska ha fler reproducerande djur kvar i skogen efter jakt som kan säkerställa älgjakten kommande säsonger, säger Janne Setterberg vica ordförande Jägareförbundet Gävleborg.

Inför årets jakt har ett nytt beräkningssystem som SLU har tagit fram använts för att få fram utgångsvärdena till älgförvaltnings- och älgskötselplaner, någon som har gjort att tilldelningen kraftigt reducerats i flera områden.

• Länsstyrelsen gick in och reviderade planer som byggde på en överskattning av älgstammen, att det nu finns ett verktyg som Länsstyrelsen kan använda för att fastställa trovärdigare planer ser vi som positivt. Jägareförbundet Gävleborg har tidigare uttalat sig om att förvaltningen ska bygga på fakta, något som beräkningssystemet från SLU gör. Alla förvaltningsområden ska spillningsinventera i år, här gäller det att vi jägare bidrar eftersom det resultatet är ett viktigt underlag för beräkningen från SLU och i älgförvaltningen, säger Janne.

För att se statistik:

Avskjutning: www.älgdata.se