Gävleborg

Foto: Anna Thor

Debatt: Fiskebestånd med stora problem

Fiskebestånd har stora problem! Säljakt är lösningen på problemet.

2024-05-07

Fiskbestånden runt Gävleborgs och Sveriges kust har stora problem. Gråsälen ökar i antal. Forskarna pekar ut jakt på säl som det kanske viktigaste instrumentet för att rädda fiskbestånden. Trots denna fakta så väljer Naturvårdsverket att halvera tilldelningen på licensjakten för gråsäl och helt slopa jakten på knubbsäl och vikare.

Många fiskbestånd runt Sveriges kuster har nått alarmerande låga nivåer. Diskussioner om olika slags fiskestopp diskuteras regelbundet och i väntan på något sådant sopar trålarna rent på havets djup. Samtidigt kämpar det småskaliga yrkesfisket för sin överlevnad.

Sälens återkomst måste ses som en framgångssaga. Från akut hotad på 1970-talet till att den idag är vanlig. Men sälstammarnas positiva utvecklingskurva innehåller också problem – inte minst för dess bytesdjur, som minskar kraftigt. Många forskare anser därför att vi måste förvalta sälstammarna med jakt för att få ordning på ekosystemet i havet.

I Gävleborg har vi sedan ett antal år haft licensjakt på gråsäl, i fjol fälldes 54 gråsälar i länet. I Sverige fick man då fälla 1500 st, att jämföra med årets tilldelning på 750 gråsälar. En stor anledning till att vi inte fäller fler tilldelade sälar är att vi har reservat och sälskyddsområden där vi inte får jaga. Samtidigt som vi konstaterar att vi måste reglera sälbeståndet ser vi också till att freda dem, trots att de redan är fredade genom en reglerad jakt. Den ökade mängden säl i kombination med minskade fiskbestånd gör också att sälarna inte hittar den föda de behöver och då letar sig längre in i vikarna. De är magra när vi fäller dem, mer utpräglat magra i Gävleborg än resten av landet, och är ofta drabbade av parasiter och magsår. Sälen mår helt enkelt inte bra.

Regeringen har varit tydlig med att vi behöver jaga säl, såväl gråsäl som vikare och knubbsäl. Inför årets beslut om licensjakt så slopades jakten på knubbsäl och vikare och tilldelningen på gråsäl halverades. Naturvårdsverket begärde inför beslutet in synpunkter och Jägareförbundet, Jordbruksverket och flera Länsstyrelser var starkt kritiska till förslaget. Trots detta blev utfallet en kraftigt minskad möjlighet till jakt och således förvaltning av sälen.

Att jaga säl är både kostsamt och komplicerat, vi behöver åtgärder för att säkerställa att jägare vill jaga säl i längden. En långsiktig förvaltning och ökade möjligheter att jaga sälarna där de är. Allt för att rädda fiskbeståndet i Östersjön men också för att få en sälstam som mår bra och har god kvalité, det vi eftersträvar i all viltförvaltning.

Styrelsen Jägareförbundet Gävleborg