Blekinge

Livsmedelsverkets nya rekommendationer om bly i viltkött

Livmedelsverket har kommit med nya rekommendationer om blyrester i viltkött

2014-10-10

Bakgrund:

• För drygt två år sedan kom Livsmedelsverket med en rapport som visade att det förekom blyrester i älgfärs.  Livsmedelsverket, Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt och Svenska Jägareförbundet inledde då ett samarbete för att studera hur man bör hantera viltköttet för att få bort blyresterna. Under arbetets gång gick Svenska Jägareförbundet ut med rekommendationer om att skära bort bort 5 centimeter opåverkat kött runt sårkanalen. När vi nu har de slutgiltiga resultaten ser vi att det krävs att man skär bort 10 cm opåverkat kött runt sårkanalen, eller använder blyfri ammunition för att få bort blyresterna. När det gäller småvilt, som skjuts med blyhagel, ska synbart påverkat kött skäras bort.

Faktadel för fördjupad kunskap:

• Vi ser allvarligt på de nya undersökningarnas resultat. Men det är bra att det finns två enkla lösningar på problemet.  Dessa är:

• Skära bort opåverkat kött (en radie på 10 centimeter) kring sårkanalen (allt blodsprängt och påverkat kött) som kulan orsakar, så försvinner också blyresterna. Som bara finns i just dessa delar. Kött som skärs bort runt sårkanalen ska grävas ned för att förhindra att örnar eller andra djur får i sig blyrester.
  • Eller att använda blyfri ammunition, som inte lämnar blyrester längs sårkanalen. Detta innebär att jägarna inte behöver skära bort något kött runt sårkanalen.

• Viltkött är en fantastisk produkt. Nu ska vi se till att den fortsätter att se som det mest klimatsmarta kött man kan äta.

• Vi går ut med rekommendationer till jägarna hur de ska agera för att säkerställa att det inte förekommer bly i viltkött.

• Det finns idag fullgod blyfri kulammunition, som inte kostar mer än traditionell ammunition. Vi har inventerat marknaden och kan ge råd till de jägare som vill byta till blyfri ammunition.

• Ett bekymmersamt problem för jägarna är att det inte alltid finns blyfria kulalternativ att köpa till alla kalibrar. Detta måste tillverkarna arbeta hårt för att lösa.

> Här kan du läsa mera om tillvratagandet