bakgrund

Blekinge

Jägareförbundets åsikter om utfodring

Jägareförbundets ståndpunkt angående om det skall lagstadgas om förbud mot utfodring.

2016-09-26

Jägareförbundets åsikter om utfodringspropositionen

Med anledning av att regeringen skall fatta beslut huruvida  det skall lagstadgas om förbud mot utfodring ges här Jägareförbundets ståndpunkt:

Svenska Jägareförbundet anser inte att regeringens proposition om utfodring är bra. Ett förbud kommer inte att minska skadorna på grödor och skog eller minska viltolyckorna i trafiken.

Viltstammar skall förvaltas genom jakt inte svält!
Detta är en av grundprinciperna.

Viltskador på odlad gröda kan vara omfattande och förödande lokalt för enskilda
lantbrukare. Men nationellt är skördebortfallet relativt litet (mellan en och två
procent). Vi anser att åtgärder ska sättas in där skadorna inträffar lokalt – inte
nationellt eller regionalt. Forskning har visat att viltskador på skog minskas mest effektivt genom att öka tillgången på foder, samt att viltskador på grödor minskas effektivast genom ett ökat jakttryck.

Jägare skall utfodra klokt och vara medveten om att om utfodring medför ökad stam också öka avskjutningen, detta är särskilt viktigt om det har uppkommit skador på skog och mark.

Den felaktiga utfodringen, som att vräka ut tonvis med sockerbetor, har minskat. Detta har åstadkommits genom samarbete och påverkansarbete mellan såväl markägare som jägare.

Jägarnas utfodring bedrivs i huvudsak vintertid med små mängder av oförädlade vegetabilier, samt för att styra bort vilt från odlad gröda. En balanserad utfodring med oförädlade jordbruksgrödor ska därför inte omfattas av ett eventuellt utfodringsförbud.

Viltvatten, viltåkrar och saltstenar är inte utfodring.

Samförvaltning av vilt, odlande av grödor och skogsbruk bör struktureras i viltförvaltnings- och viltskötselområden.

- Samverkan och dialogen mellan markägare behöver utvecklas och bli bättre.

Det behövs stimulans, incitament och bra dialog för att få en ännu bättre och effektivare viltförvaltning, säger Peter Nilsson, ordförande i Jägareförbundet Blekinge.

Ny nationell lagstiftning löser inte problemen.