Augusti 2021

På sina håll i länet har det kommit otroligt mycket vatten under juli månad. Det kan göra att när vi går in i augusti så kan vildsvinen vara än mer aktiva på vallar och andra grödor för att leta godsaker i marken. Mask, sniglar med mera ligger grunt och är lätta att komma åt så håll koll på marker där skadekänsliga grödor finns.

Skörden har börjat på höstsådda grödor, nu kan vi ha en chans att se vildsvinen och även de eventuella skador som blivit under sommaren. De få rapporter vi fått är att skadorna är ganska små, känslan är faktiskt från de flesta att stammen är på väg ner.

Områden som tidigare haft bekymmer sommartid har inte alls upplevt samma sak denna sommar, tillväxten i stammen verkar vara bruten.

Ha en bra dialog med markägarna, jordbrukarna så du snabbt kan hjälpa till om det skulle uppstå problem. Lägg jakten på de odlade markerna och låt åtlarna vara.

Vi behöver skjuta runt 80% av årets tillväxt för att balansera stammen och därför ska de flesta skjutna djuren vara årsgrisar. Även i en vildsvinsstam måste vi tänka på att ha en hög medelålder.

Det ska skjutas många vildsvin men håll alltid etiken högt, vildsvinen är ett vilt som har lika högt värde som allt annat vilt i den svenska naturen.

Rapportera er avskjutning på Viltdata.se!

2021-09-10 2021-09-10