December 2021

Jakten rullar på för fullt i länet. Markant fler rapporter från många håll att det är färre med vildsvin.

I marker där man tidigare har haft lätt att hitta vildsvin med hundarna, går man idag tomt. Viktigt då är att man inte jagar oftare bara för att man är sugen utan låter marken vila flera veckor mellan varje hundjakt. Man brukar säga att man inte ska släppa hundarna oftare än var tredje/fjärde vecka för att vildsvinen ska ha daglega på marken. Jagar man oftare väljer djuren andra områden för sina daglegor men besöker kanske åkermarkerna nattetid istället.

Det är få rapporter om skador och problem, samtidigt får vi statistik från trafikeftersöken att det är färre eller stabilt med olyckor där vildsvinen är inblandade så allt detta ger en signal om en minskande eller stabil stam på sina håll.

Inga rapporter om ollonår så det kommer nog bli en normal brunstperiod runt nyår med normala kullar så småningom.

Skjut aldrig första eller största utan skjut de mindre djuren som kommer i gruppen så gör vi färre fel. En hög målsättning med kultingar och unga djur för att balansera stammen.

Rapportera er avskjutning på viltdata.se.

2022-02-02 2022-02-02