November 2021

Jakten med hund är i full gång. De rapporter vi får in är att det överlag är färre vildsvin mot förra året, på en del håll menar man på att det är en markant skillnad. Från några områden märker man ingen skillnad alls utan tycker att det verkar vara som tidigare år.

Men sett till länet så går stammen ner, vi kan spekulera i ett antal orsaker. En jägare hade sett flera suggor som kom med smågrisar under vårvintern men som senare under våren/sommaren kom ensamma. Kan varit så att smågrisarna dog pga regn och rusk. I det området finns det flera kullar med sent födda kultingar nu som man stöter på under jakterna.

En annan stor orsak är att det används olika hjälpmedel nattetid. Rätt använt för att skydda en gröda så okej, då är det ett ypperligt hjälpmedel för att begränsa en skada och få bort vildsvinen.

Men på fler och fler ställen används det som ett enkelt medel att skjuta vildsvin. Man sitter hemma i soffan, får pling i telefonen från åtelkameran, tar bilen till åteln…, smyger ut med hjälp av termiska eller andra mörkerkikare och kan enkelt komma intill åteln för att skjuta. Väl där är känslan att man skjuter lite det som står framför pipan.

Vi ska skjuta många vildsvin för att förvalta stammen men någonstans får vi inte glömma att det är ett vilt som ska behandlas med respekt och en lika hög jaktetik som det övriga viltet.

Nu tror jag att vi har nått toppen på avskjutningen och stammen viker. Får vi sen en hård vinter kommer det också göra att stammen viker än snabbare.

Skjut aldrig första eller största utan skjut de mindre djuren som kommer i gruppen så gör vi färre fel. En hög målsättning med kultingar och unga djur för att balansera stammen.

Rapportera er avskjutning på viltdata.se!

2021-12-07 2021-12-07