September 2021

Nu är det som mest hektiskt i jordbruket. Det skördas och höstsås för fullt på alla marker. Rapporter om skador har som skönt är uteblivet från flera håll som tidigare haft en del bekymmer.

Det tycker jag bekräftar att stammen har stagnerat i tillväxt och att vi kanske har lärt oss mer om hur vi ska förvalta detta vilt. Vi kan inte räkna med att stammen tål hur mycket jakt och störningar som helst. Men fortfarande finns det lokala områden i länet som har en växande stam så släpp inte garden utan ha koll och hjälp lantbruket.

Har inte fått in några rapporter än om hur tillgången är på ekollon så vi väntar med spänning på det. Det är otroligt mycket rönnbär så det ska bli intressant att se om det avspeglar sig på ekollonen.

Med facit i hand har det varit en sommar med flera felskjutningar med olika slags mörkerriktmedel. Rätt använt är det ett bra hjälpmedel men det kräver vana och att man lär sig att använda det på rätt sätt. Som tur är har inga människor råkat illa ut men det är illa nog med de tamdjur som skjutits. Du som köpt ett mörkerriktmedel, ut i skog och mark utan bössa och lär dig att se skillnad på olika djur, använd din lokalkännedom så du har koll på avstånd nattetid. Det krävs erfarenhet !!!

Som alltid lägg avskjutningen på de yngre djuren och var försiktig med stora djur, både i flock men även som kommer ensamma. Vi har få rapporter om sent födda smågrisar men det kan ändå vara suggor som tillfälligt lämnat sina små för att vara ute på födosök.

Rapportera er avskjutning på Viltdata.se!

2021-09-10 2021-09-10