Färgringar

Hur läser man och rapporterar färg-ringar? Alla fjällgäss som sätts ut märks med färg-ringar med olika färg och bokstav-/sifferkombinationer. Dessa är viktiga bland annat för att vi ska kunna följa upp de gäss som sätts ut. Nedan följer några exempel på kombinationer man kan stöta på och hur du läser/rapporterar dem.

Foto: Projekt fjällgås

Projekt fjällgås är helt beroende av att få in rapporter från fågelintresserade. Tillsammans bildar vi ett nätverk vilket ger oss möjligheten att följa gässen under året.

Skulle du stöta på fjällgäss när du är ute och skådar är antal och plats ovärderlig information för Projekt fjällgås. Enklast rapporterar du i SLU artdatabankens Artportal Sök fynd - Artportalen men det går även bra att skicka ett mejl till projektet. Sarah.nordlinder@jagareforbundet.se

Skulle du ha möjlighet att se om någon av individerna har benringar är det fantastiskt. Skulle du dessutom ha turen att de går på kort gräs och du har en tillräckligt bra kikare för att kunna läsa av och anteckna vilka färg- och bokstavs-/sifferkombinationer som gässen har på sina ben är det ovärdeligt.  I utbyte kan vi ge dig information om just de individerna. Till exempel på vilka andra platser just dessa fåglar skådats förut och var de sågs senast.

Skrivs B2 WC Skrivs Y8 RP Skrivs Y8 * Skrivs N8 R