Förbundsnyhet

Foto: Göran Ekström

Förbundet driver vargjakten i Kammarrätten

Punkt för punkt. Åsikt för åsikt har Svenska Jägareförbundet bemött när man kompletterar sin överklagan till Kammarrätten med ett yttrande.

2014-03-04

Det är ett digert dokument på 19 tätskrivna A4:or som Svenska Jägareförbundet skickat in till Kammarrätten. Frågan rör den vargjakten som stoppades efter några dagar förra året.
Det nu inskickade dokumentet är ett yttrande på inlagor som bland annat Svenska Naturskyddsföreningen har skickat in till domstolen efter att Svenska Jägareförbundet och Naturvårdsverket överklagat Förvaltningsrättens dom. Den domen slog fast att det var rätt att stoppa jakten.
Varför engagerar sig förbundet i en vargjakt som redan är avslutad?
– Detta är en principfråga – vi måste en gång slå fast vad som gäller för att få jaga varg, utan att beslut ska bli stoppade i domstol. Utan en process får vi aldrig klarhet, säger förbundsjurist Ola Wälimaa.

Pedagogisk argumentering
Skrivningarna i de 19 sidorna bemöter på ett pedagogiskt sätt varje invändning som andra organisationer har haft på förra årets vargjakt, belyser sakförhållanden och motsägelsefulla ställningstagande.
Dokumentet tar upp i stort sett allt om procedurerna, forskningsunderlaget, genetiken, ett eventuellt föravgörande i EU-domstolen och de olika turerna i vargförvaltningen fram till att jakten stoppades.
– Denna komplettering visar verkligen på komplexiteten i vargfrågan, men också vilket oerhört arbete Svenska Jägareförbundet har lagt ned för att få till en vargjakt. Den som läser detta kan knappast missa vilken oerhörd kompetens det finns i förbundet och vilken nytta vi gör, säger generalsekreterare Bo Sköld.
Vad händer härnäst?
– Kammarrätten kommer nu att överväga ett yrkande från SNF med flera om att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen. Om det bifalls tar det cirka två år bara det. Såväl vi som Naturvårdsverket anser dock inte att det behövs, utan svenska domstolar bör kunna hantera detta. Förhoppningsvis kommer målet upp sent i vår i så fall eller möjligen till hösten. Det beror på hur Kammarrättens arbetsbelastning ser ut. Sedan är det inte omöjligt att Kammarrättens avgörande överklagas till Högsta förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd beviljas där så tar det sannolikt ett år till innan det är slutligen avgjort, säger Ola Wälimaa.

Vill du läsa Svenska Jägareförbundets yttrande? Klicka här.