Mårdhund

Älgjägarna uppmanas hjälpa mårdhundsprojektet

Den 1 september börjar älgjakten i norra Sverige. Den första veckans älgjakt är mest intensiv med många jägare och älghundar i skogarna. I stort sett blir nog den största delen av arealen i de fyra nordligaste länet genomsökt av älghundar.

2014-09-01

- Vi har under mårdhundsprojektets gång sett att många älghundar har ett stort intresse av mårdhundar och att dessa djur är lätta för hundarna att ställa, säger PA Åhlen ansvarig för mårdhundsprojektet på Svenska Jägareförbundet. När hundföraren närmar sig ett ståndskall på mårdhund hör han/hon det direkt eftersom mårdhunden har ett väldigt artspecifikt morrande/ylande läte. Vi vet genom vår kartläggning av mårdhundens utbredningsområde att ett antal hundförare i norr, framförallt län kommer att få uppleva detta nästa vecka, tillägger PA Åhlen.

I augusti avlivades en 2 kg mårdhundsvalp i trakterna kring Burträsk i Västerbotten. Projektet har noga undersökt det omgivande området utan resultat. Denna valp har troligt fötts i ett annat område och vandrat in. Vi söker nu hjälp av älgjägare i norra Västerbotten och södra Norrbotten att hitta föräldradjuren och eventuella övriga valpar ur denna kull. Om det finns möjlighet vill projektet helst få tillgång till eventuella djur levande. Mårdhundar är oftast lätta att hantera och med ett varligt grepp i nackskinnet kan de då enkelt förflyttas till en hundbur eller likande förvaringsplats. Om det inte är möjligt bör de avlivas.

De infångade djuren steriliseras och förses med sändare och släpps sedan ut på samma plats igen.
Mårdhundens biologi bygger på att den lever i livslånga parförhållanden. Således avslöjar sändardjuren snabbt sin partner, eller andra valpar, för vår fältpersonal och vi kan effektivt ta bort en mårdhundsförekomst som annars skulle vara svår att upptäcka. Sändardjuren är en av våra effektivaste metoder för att finna andra djur och vi ser gärna att jägarna låter bli att skjuta
mårdhundar märkta med halsband.

Projektet är även intresserat av skjutna mårdhundar, observationer av mårdhundar och av mårdhundslatriner för att vi ska få en så pass fullständig bild av mårdhundsförekomsten som
möjligt. Mårdhundslatriner är en av de bästa indikationerna på att ett mårdhundspar hävdar revir i området och är väldigt karakteristiska. Avföringen är i storlek av en mindre till medelstor hund och revirhävdande mårdhundar använder samma plats för sina behov, vilket ger upphov till en hög eller samling av avföring på samma ställe. Ta gärna kort på skjutna djur, observationer, spår eller avföring.

Journummer till Mårdhundsprojektet 070-3399326

Se även www.mårdhund.se

För mer information kontakta P-A Åhlén, projektledare Mårdhundsprojektet 070-376 59 63
P-A.Ahlen@jagareforbundet.se