Foto: Magnus Hansson

Vad händer i fjälljaktsfrågan?

Svenska Jägareförbundet har svarat på den remiss som regeringen skickat ut om ändrade regler för fjälljakten. Nästa steg för att få ordning på jakten är att se till att Jordbruksverket skriver bra föreskrifter och att länsstyrelserna omsätter dessa till en bra fjälljakt.

2016-02-10

Sedan Jägareförbundet fick möjlighet att presentera sitt förslag på lösning av fjälljaktsfrågan för landsbygdsminister Sven-Erik Bucht har det hänt saker. Först hände ingenting och trots fortlöpande kontakter med regeringsföreträdare så dröjde beslutet. Till slut, i början av december kom regeringens förslag på hur lagen (rennäringsförordningen paragraf 3) skulle ändras för att få en långsiktig bra hantering av fjälljakten.

I förslaget slås fast att småviltjakten på statens marker ska upplåtas till den som är fast bosatt i Sverige. Men det sades också att jakten ska upplåtas till EU medborgare ”som uppnått en närmare anknytning till Sverige. Denna skrivning tillämpas i Danmark och innebär där att jakt även ska upplåtas till den som inte är fast bosatt men som jobbat länge i landet. Tills sist ville regeringen att jakt ”även får upplåtas till annan”, vilket är otydligt och oroande.

Förslaget till lagändring är nu ute på remiss hos ett stort antal myndigheter och organisationer som har tid på sig fram till den 15 februari i år att ha synpunkter på förslaget.

Svenska Jägareförbundet har redan svarat på regeringens remiss. Jägareförbundet är mycket positivt till regeringens initiativ i den här frågan och har förhoppningen att detta ska bli början till att vi får en väl fungerande småviltjakt i fjällområdet. Förbundet ser det som självklart att småviltjakten på statens marker i fjällområdet i första hand ska tillgodose behovet av jakt för de jägare som bor i Sverige.

Förbundet ser det också som rimligt att de som inte är fast bosatta i Sverige, men som arbetat här så länge så att man kan säga att de fått en närmare anknytning till Sverige, ska ges möjlighet att jaga i våra fjäll.

Den del i förslaget som Förbundet är tveksam till är den del som säger att småviltjakt och handredskapsfiske får ”även upplåtas till någon annan”. Enligt förbundet är det en stor skillnad mellan upplåtelse av spöfiske och småviltjakt. Inte minst så upplåts och utövas spöfiske under en mycket stor del av året medan huvuddelen av småviltjakten genomförs under de första tre till fyra veckorna efter den 25 augusti. Av den anledningen föreslår förbundet istället, efter samråd med Sportfiskarna och Sveriges Fisketurismföretagare, följande lydelse; ” Sådan rätt till handredskapsfiske som avses i första stycket får under de där angivna förutsättningarna även upplåtas till någon annan.” Skulle det vara så att meningen lämnas oförändrad menar Förbundet att det tydligt måste anges att en sådan upplåtelse inte får begränsa eller försvåra samebymedlems eller i Sverige fast bosatta jägares möjlighet att jaga.

Svenska Jägareförbundet har också varit i kontakt med Jordbruksverket, som ska skriva föreskrifter för fjälljakten. Förbundet vill ha tydliga och enkla regler som gör att länsstyrelserna tolkar dessa på samma sätt, samt administrationen eller kostnaderna inte ökar för småviltjakten. Och arbetet fortgår till alla delar i fjälljakten är på plats.

Vad händer nu framöver (om regeringens tidsplan följs);

• Remissvar på regeringens förslag ska vara inlämnade senast den 15 februari.
  • Regeringen beslutar om en ändring av rennäringsförordningen paragraf 3 och ger Jordbruksverket uppdrag att utarbeta föreskrifter.
  • Ändringen i rennäringsförordningen träder i kraft den 1 april.
  • Länsstyrelserna ges i uppdrag att utforma detaljregler för småviltjakten.

Hans Geibrink