Bly - information

Förslaget innebär att de jägare som har ett vapen med kaliber 6,5 kommer att kunna använda blyfri ammunition vid jakt på exempelvis älg, hjort, vildsvin och björn. Foto: Luigi Apogeo/Mostphotos

Regler på gång att ändras – 6,5:an blir godkänd för kopparkulor

En ändring av vilken anslagsenergi och kulvikt för kaliber 6,5 millimeter som krävs vid användning av blyfri ammunition har varit på gång under en längre tid.
– Nu har Naturvårdsverket skickat förslag till nya regler för notifiering till EU, vilket är en framgång för Svenska Jägareförbundet och alla andra som jobbat för detta, säger förbundsjurist Ola Wälimaa.

2023-02-10

Kaliber 6,5 är en av de vanligaste kalibrarna bland klass 1 vapen hos jägarna i Sverige. Men med de krav som funnits på anslagsenergi och kulvikt har kalibern inte nått upp till klass 1 med blyfria ammunition, som kopparkulor.
– Vi har jobbat med denna fråga i flera år. Våra grannländer har ändrat sina regler och nu är Sverige också på väg. De blyfria kulorna har visat sig klara av de etiska kraven som jägarna har ställt. Därför är detta en bra och välkommen ändring.
– Naturvårdverket har nu skickat förslaget till nya föreskrifter för vilka hjälpmedel jägarna får använda vid jakt till EU för notifiering som det heter. Planen är att Naturvårdsverket sedan ska ta beslut i frågan i sommar och att de nya reglerna träder i kraft 1 augusti, men det får vi återkomma till. Vi kommer också att gå igenom förslaget i övrigt noga och återkomma med mer information. Men just idag är vi glada för att man har en plan för att lösa problemet runt kalibern 6,5 millimeter, säger Ola Wälimaa.