Jaktmässor

Svenska Jägareförbundets monter är en given mötesplats för alla på Utemässan i Lycksele. Foto: Anja Kjellsson

Om fjäll- och älgjakt i Jägareförbundets monter på Utemässan

Svenska Jägareförbundet finns på Utemässan i Lycksele 24–26 maj. Här kommer du som besökare kunna ta del av spännande aktiviteter, lära dig mer om jakten, tävla om olika priser och lyssna på föreläsningar. Det här är något av det som händer.

2024-05-07

Monterområdet kommer att vara fyllt av aktiviteter, till exempel verklighetstroget VR-skytte med chans till fin vinst. Varje dag håller dessutom Jägareförbundet frågestunder med jaktliga teman.
På lördagen 25 maj kl. 13 stundar ett brännande föredrag i lokalen Maskinepoken om den vikande älgstammen och vår kära älgjakt. På plats finns Björn Sundgren, klövviltexpert från Svenska Jägareförbundet, tillsammans med forskare från SLU och ytterligare aktörer. Kom och lyssna och ställ dina frågor kring hur vi gör för att få till en älgjakt värd namnet i framtiden.
Frågestunder i montern
Utöver detta kommer Jägareförbundet även ha fasta frågestunder i montern där förbundets experter finns tillgänglig för just dina frågor och redogör för läget.

Fredag 24/5, kl 17:00
Hur blir det med Fjälljakten?
Lördag 25/5, kl 13:00-14:30
Älgen och älgjakten
Plats: Föreläsningslokalen Maskinepoken
Lördag 25/5, kl 15:00
Frågestund om älgjakten
Söndag 26/5, kl 13:00
Fällor och fällfångst
Plats: Svenska Jägareförbundets monter

Den vetgirige har även chans att visa sina kunskaper om jakt och vinna ett specialdesignat vapenskåp från Scandinavian Safe.
För barn och unga är Jägareförbundets monter en given mötesplats och där vi bland annat erbjuder alla barn att bygga sin egen fågelholk som de gratis får ta med sig hem.
Blir du medlem på plats på bjuder vi dessutom på entrén och är du redan medlem och visar upp ditt digitala medlemskort får du en liten i present i vår monter.
Hoppas vi ses!