Dalarna

2016-06-21

Faktablad

LÄGET JUST NU

• Två älgar och en vildren har konstaterats med CWD i Norge.
  • Norska och svenska myndigheter har inlett passiv övervakning av CWD i fallvilt och hos vilt som avlivas med misstänkta symptom. För att undersöka förekomst av CWD används prover från hjärnan, vilket gör att vilt med misstänkta symptom inte bör avlivas med huvudskott.
  • Norska myndigheter planerar en aktiv övervakning av älg och kronvilt som fälls vid höstens jakt.
  • Norska myndigheter utvärderar och överväger olika åtgärder som kan minska överföringen av smitta till nya individer och nya områden.
  • Svenska myndigheter diskuterar för närvarande eventuella åtgärder i Sverige, som aktiv övervakning. Svenska Jägareförbundet för en dialog med myndigheterna.
  • Svenska myndigheter kommer att ta fram en plan inom de närmaste veckorna.
  • Svenska Jägareförbundet arbetar aktivt med att samla fakta och börjar nu informera om CWD – riktat mot jägarna.
  • Det är mycket troligt att jägarna kommer att få en viktig roll i arbetet med att samla in prover.

• CWD är en dödlig sjukdom för hjortdjur
  • CWD är besläktat med galna kosjukan.
  • CWD har aldrig smittat till människor.
  • CWD kan överleva länge i naturen.
  • CWD har lång inkubationstid – upp till två år.
  • För mer information läs bifogat faktablad.
  • Det saknas idag information om användning av skyddsutrustning vid hantering av misstänkt smittade djur. Förbundet rekommenderar i väntan på sådana uppgifter: engångshandskar, särskilda knivar och redskap som inte används till annan slakt, noggrann hygien.
  • Förbundet kommer att samla all viktig information om CWD på en sida på vår webb.
  • När det framkommer ny information kommer denna att skickas ut.

Kontaktpersoner internt i Svenska Jägareförbundet

För fakta om sjukdomen: Bodil Elmhagen