bakgrund

Fotograf:	Jan Gnojek / Mostphotos

Fotograf: Jan Gnojek / Mostphotos

Summering av älgjakten säsongen 2023/2024 Dalarnas län

Nu ska alla skjutna älgar vara rapporterade till Länsstyrelsen och vi kan summera hur jakten har gått utifrån avskjutningsmål och älgobservationer i förhållande till dödligheten i älgstammen. - Det första vi kan konstatera är att vi har den lägsta älgavskjutningen sedan 70-talet, 3515 älgar har fällts i länet i år, säger Hanne Kringstad, jaktvårdskonsulent Jägareförbundet Dalarna.

2024-03-07

Anledningen till det är att vi under många åt har skjutit lite för ”många” älgar i förhållande till vad som är kvar i skogen, det här har dock varit ett mål för att sänka älgstammen. Att sänka älgstammen har varit ett mål för att minska betesskadorna i skogen, älgar äter gärna tall under vintern när de inte kommer åt blåbärsris, örter och annat som göms i snön.

• Det som dock har hänt de senaste åren är att man kunnat forska på hur väl betesskador och älgtäthet korrelerar och där visar forskning att sambanden inte är glasklara, det är helt enkelt inte så enkelt att två älgar äter dubbelt så mycket, säger Hanne. Det som påverkar betesskadorna i större utsträckning än älgtätheten är hur mycket mat som finns, tex antalet tallplantor inom ett område.

Jägareförbundet Dalarna vill nu att vi på flera håll får upp älgtätheten så att vi över tid kan ha en givande och hållbar älgjakt.

• Älgjakten är något av det viktigaste vi har i jaktväg i Dalarna, inte bara för att det genererar livsmedel och jaktupplevelser utan också för den stora sociala sammanhållningen som älgjakten bidrar till. Vi strålar samman och umgås, delar erfarenheter och upplevelser, säger Mats Larsson vice ordförande Jägareförbundet Dalarna.

Förutom att det blir färre skottillfällen för jägarna i skogen så genererar den minskade avskjutningen också ett tapp i livsmedelsproduktion i länet, för fem år sedan så ”fick” Dalarnas invånare 10,5 portioner älgkött per år, vilket kan jämföras med årets 6,4 portioner.

Älgobsen pekar på flera håll i länet uppåt, en siffra som måste sättas samman med att vi har förändrat jaktsättet på många håll. Vi sparar fler vuxna djur och har generellt sett en lägre tilldelning vilket också gjort att man väljer att jaga färre dagar.

• Det är positivt för älgstammen att vi har en högre kalvandel i avskjutningen, historiskt har vi skjutit för många reproducerande djur, framför allt kor på sina håll. Nu måste vi ha is i magen och invänta kommande års älgobsar för att se hur utvecklingen i älgstammen är, säger Mats.

Inför årets jakt har ett nytt beräkningssystem använts för att ta fram en älgtäthet att utgå ifrån i förvaltningen, detta har på flera håll gjort att Länsstyrelsen fått revidera föreslagna planer. Jägareförbundet har granskat LST Moose och tycker att det är ett bra verktyg att använda, framför allt har det på flera håll lett till att en överskattning av älgstammen kunnat undvikas.

• Nu får vi försöka blicka framåt och jobba för att vi ska kunna fälla 2-3 älgar per 1000 ha i vårt län igen, säger Mats.