Värmland

Vi har ett förvaltningssystem med stora brister

Kammarrättens beslut ökar kravet på snabb handläggning i förvaltningsrätten. Rätten att överklaga hotar all form av reglerande jakt på varg och andra rovdjur.

2015-12-30

Kammarrätten i Göteborg väljer att inte upphäva den inhibition som stoppar vargjakten i Värmland och Örebro län. Det ställer höga krav på en snabb handläggning av förvaltningsrätten i Karlstad. Jakttiden på varg är mycket begränsad. Möjligheten att få beslut prövade i domstol får inte leda till att prövningen i sig gör det omöjligt att förvalta vargstammen.

–       Vi måste få en lösning som gör det möjligt att verkställa fattade beslut, säger Ingemar Tönnberg, ordförande i Jägareförbundet Värmland.

Med en vargstam som växer okontrollerat och bytesdjur som minskar i snabb takt är Värmland i ett läge där vinterns jakt på varg är helt avgörande för utvecklingen. Den planerade jakten på 20 länsegna och sex vargar i Lokareviret kommer inte att stoppa tillväxten, men ändå lätta lite på trycket.

–       Vi har halva den skandinaviska vargstammen i Värmland. Vi skulle behöva skjuta det dubbla eller tredubbla antalet vargar i Värmland inte minst med tanke på att älgstammen minskar så snabbt. Nu står vi i ett läge där vi inte kan jaga alls. Det är helt orimligt och ställer stora krav på en snabb handläggning i förvaltningsrätten, säger Ingemar Tönnberg.

Att miljörörelsen systematiskt överklagar alla jaktbeslut till domstol lamslår vargförvaltningen. Långa handläggningstider och nya överklagandeprocesser innebär i praktiken fri tillväxt i vargstammen. Resultatet ser vi i vargstammens utveckling. Vi ligger idag långt över målet för gynnsam bevarandestatus och under våren föds uppskattningsvis 200 nya valpar i populationen. Tillväxten i stammen pekar rakt upp.

Att stoppa en helt nödvändig jakt är i sig ett beslut som innebär att antalet vargar ökar långt över beslutade mål.

– Idag har vi sorg i Värmland. Vreden är stor och det är helt klart att vi har ett förvaltningssystem med mycket stora brister, säger Ingemar Tönnberg.