bakgrund

Foto:Mostphotos

Träffa rätt på bocken.

Bockjakten närmar sig

Nu startar Svenska Jägareförbundet upp webbjaktskolan igen. Här får du möjlighet att provskjuta digitalt på djuret och läsa om konsekvenserna av din träff samt lära dig en del om djurens anatomi.

2023-08-11

Inför 16 augusti - skjut rätt på bocken

Den 16 augusti startar bockjakten med många förberedelser, inte minst övningsskyttet. Här kan du testa att skjuta digitalt och se konsekvenserna av ett skott mot rådjur. Webbjaktskolan är en liten extra, rolig kunskapscheck inför jakten.

2023-08-11

- I Webbjaktskolan  du får reda på konsekvenserna av ett skott oavsett var du träffar, säger Madeleine Lewander webbansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Webbjaktskolan fungerar bäst på en dator men även på de vanligaste webbläsarna i mobilen, som Safari, Chrome, Firefox och Edge.
- Det kan vara så att du måste uppdatera sidan i mobilen en gång i vissa webbläsare. Sen är det bara att köra.

Kunskapen och beskrivningen av konsekvenerna efter ett skott står veterinär Bengt Röken för. Bengt Röken är jägare och var tidigare chefsveterinär på Kolmårdens djurpark. Han har studerat skottverkan på olika viltarter under många år. Han medverkade även med sina gedigna anatomiska kunskaper i delar av de första versionerna av Webbjaktskolan.

Webbjaktskolan ersätter naturligtvis inte praktisk övning men här får du möjlighet att provskjuta, läsa om konsekvenserna av en träff, kanske lära dig mer om djurens anatomi och samtidigt ha kul.

Skjut rätt på bocken här!