bakgrund

Värmland

Foto: Carina Olsson

Rm Eftersök

Det har hållits Rm i eftersök.

2023-09-03

Resultat Regionsmästerskapet i eftersök 2023

Den 2 september arrangerades Regionsmästerskapet i eftersök av Jägareförbundet Värmland i samarbete med Jägareförbundet Örebro på Jägartorpet i Lungsund. Vi tillhör region mitt som består av Dalarna, Gotland, Gävleborg, Stockholm, Sörmland, Uppsala, Värmland, Västmanland och Örebro.

Det ekipaget som har vunnit sitt respektive länsmästerskap är kvalificerade att starta på regionsmästerskapet. Och i år hade vi startande från samtliga nio län vilket var väldigt trevligt.

Vi samlades på fredag eftermiddag för spårläggning och senare gemensam middag och genomgång av vilken typ av spår årets mästerskap bestod av som visade sig vara en viltolycka, vilka domare som skulle döma vilka ekipage, samt att alla fick skriva teoriprovet. Därefter var det trevlig samvaro med mycket jakt och hundprat i samlingslokalen på Morkullan för de som skulle bo över innan det blev tidig kväll.

Lördag morgon var det frukost klockan 8 och därefter var det information om dagens upplägg med spårning och skjutprov. Skyttet var en praktisk stig med olika skjutmål med huvudtyngd på säkerhet vid eftersök.

När alla återkommit från spårning och skjutning så serverades det sopplunch. Därefter följde ett domarkollegium, fotografering av alla startande samt domare och tävlingsledning. Sista punkten för dagen var prisutdelningen där vi hade fått ihop ett mycket fint prisbord. Varmt tack till alla företag som skänkte priser och till Pernilla Karlsson och Karin Björck som hjälpte mig att få ihop mycket av priserna.

Vinnare blev Labrador Retrievern Country Looks Star Quality med ägare Anders Hagberg, Örebro på 263 poäng.

2:a blev Labrador Retrievern Sea-Croft Nice N´Cheery Äg. Harold Tvedten, Uppsala, på 240 poäng.

3:a blev Labrador Retrievern Wildn´Beauty´s Send No Bills Äg. Anders Henningsson, Dalarna, på 210 poäng.

4:a blev Basset Fauve De Bretagne Lantlollans Imponerande Inez Äg. Anders Svensson, Gävleborg, på 184 poäng.

5:a blev Bayerska Viltspårhunds tiken Viltvittringens Bilwa Äg. Mikael Rindhagen, Stockholm, på 156 poäng.

6:a blev Labrador Retrievern Full Blast´s Jinnie, Äg. Christel Newborg, Värmland, på 148 poäng.

7:a blev Wachtelhunden Sloeberry Bay Izzys Helmut, Äg. Kalle Johansson, Gotland på 130 poäng.

8:a blev Labrador Retrievern Full Blast´s Cardinal, Äg. Lennart Lahti, Sörmland, på 127 poäng.

9:a blev Labrador Retrievern Twiggs Crozz Check, Äg. Jan Holmqvist, Västmanland, på 63 totalpoäng.

Särskilt hederspris bestående av en vacker träkåsa utdelades till vinnaren som skänkts till bästa labrador retriever. Samt en fodersäck till tvåan för dagens bästa prestation i spåret.

Kaffe och fika avslutade dagen och deltagarna åkte därefter hem till sitt.

Stort tack till Jessica Larsson som hjälpte till med maten, prisutdelning, städning och mycket annat smått och gott. Och till Henrik som skötte spårdelen, alla 6 domare samt de 4 killar som Ulf Skoglöf fixade fram till skyttet när han själv fick förhinder att komma. Även stort tack till Niclas Kihlhage som planerat skytteupplägget och ordnat dit riggen. Hoppas att jag inte glömt bort att nämna någon medhjälpare för ni ska veta hur betydelsefulla ni alla varit för att vi skulle kunna genomföra tävlingen på detta utomordentliga sätt som det blev!

Vid pennan tävlingsledare Carina Olsson, Hundansvarig Jägareförbundet Värmland