Värmland

Älgförvaltning

Älgförvaltningsgrupp, du är behövd !

2023-11-27

Är du intresserad av att sitta med i en älgförvaltningsgrupp?

Eller vet du någon som du skulle vilja nominera?

Representanter i länets älgförvaltningsgrupper förordnas under tre år. Nuvarande period löper ut vid årsskiftet och därmed är det möjligt att nominera personer för de kommande tre åren (2024-2026). Våra representanter i dessa grupper är mycket viktiga då det är de som kan driva och påverka medlemmarnas åsikt inom områdets älgförvaltning.  Svenska Jägareförbundet och Jägarnas riksförbund har delat upp antalet representanter i länet utifrån medlemsantal och Jägareförbundet har därmed 21 representanter i länet.

Med hänsyn till att ledamöterna företräder jägarna bör de ha en stark förankring inom jägarorganisationerna inom länet. Det är en fördel om ledamöterna har förtroendeuppdrag på lokal- eller länsnivå för att säkerställa att man företräder jägarnas åsikter inom området. Könsaspekten ska beaktas under nomineringsprocessen och det ses positivt med fler kvinnor i förvaltningsarbetet.

1. I första hand kunskap om adaptiv ekosystembaserad älgförvaltning, men även skoglig kompetens är bra
  2. Lyhörd och ha lätt för att samarbeta
  3. God analytisk förmåga
  4. Integritet
  5. Lokalkännedom om området
  6. Stort intresse och engagemang för frågorna
  7. Möjlighet att avsätta tid för sammanträden, möten och exkursioner

Enligt förslaget i Naturvårdsverkets föreskrifter för den nya älgförvaltningen ska representanterna i älgförvaltningsgrupperna förordnas på tre år och få en årlig ersättning om 5 000 kronor plus reseersättning. Älgförvaltningsgrupperna ska hålla minst två möten per år.

Vill du sitta i ditt områdes älgförvaltningsgrupp, eller vet någon som vore lämplig att representera jägarna på denna post? Kontakta då din jaktvårdskrets ordförande med en nominering innehållande personuppgifter om personen i fråga samt en motivering varför du anser att just hen vore en lämplig kandidat. Nomineringar kan också skickas till johan.stedt@jagareförbundet.se

Kretsordförande:

Arvika