Norrbotten

Jägarna överklagar årets björnjaktsbeslut i Norrbotten

Länsstyrelsen beslutade i början av juli om årets licensjakt på björn i Norrbotten. Trots att detta förslag hade lyfts på det senaste mötet med länets viltförvaltningsdelegation och fått massiv kritik valde Länsstyrelsen ändå att fastställa förslaget. Jägareförbundet Norrbotten och jägarföreträdare i viltförvaltningsdelegationen har därför valt att överklaga både nivån på tilldelningen och en hel del annat i skrivningarna

2015-07-24

Överklagan riktar in sig på ett antal punkter.

- Nivå på tilldelningen är nära halverad för licensjakten trots att vårens skyddsjakter ligger på fortsatt höga nivåer

- Länet ska nu delas in i tre delområden vilket försvårar information och ökar administration och risk för oklarheter vid jakt i gränsområdena

- Länsstyrelsen väljer att blanda strikt myndighetsinformation med mycket pekpinnar, tyckande och åsikter. Detta känns dels inte som ett stringent myndighetsbeslut och delar av detta är dessutom inte fullt underbyggt och kastar en ofördelaktig bild över björnjakten som en jaktform bland andra

- Oklarheterna är också kvar vad gäller hur man får och kan jaga över och runt en åtel. Detta riskerar att jägare kan hamna i juridiska gråzoner trots att man bedrivit jakten med goda intentioner.

Läs Länsstyrelsens beslut om björnjakt 2015 HÄR

Läs Jägarnas överklagan HÄR