Jönköpings län

Marie och Gunnar foto Håkan

Gunnar Lindblad omvaldes till ordförande på länsförbundsstämman.

Det har varit ett antal som ställt upp kring svinpesten och engagerat sig i rovdjurs etableringen på olika sätt under verksamhetsåret.

2024-04-02

Gunnar Lindblad 2024 Foto Håkan Eifel.jpg

Gunnar inledde mötet med att prata om vad som har arbetats med inom förbundet. Rovdjurens etablering har bland annat varit en stor del av detta, liksom svinpestutbrottet. Ett antal jägare från Jönköpings län har ställt upp och hjälpt till i arbetet med eftersök på sjuka djur, vilket har varit mycket uppskattat.

I Förbundsstyrelsen talade Lennart Johannesson om hur förbundet genom att agera kraftfullt och aktivt delta i åtgärder för att förhindra spridningen av sjukdomen, har bidragit till att stärka synen på jägarnas roll på ett positivt sätt. Trots dessa insatser återstår det mycket arbete. Gunnar meddelade lite senare under mötet att det kan komma att bli en ny insats från Jönköpings län längre fram i vår.

Lennart Johannesson 2024 Foto Håkan Eifel.JPEG

Lennart talade även om att avskjutningen av vårt viktigaste jaktbara vilt älgen har minskat markant och närmare fått älgstammen att bli rödlistad. Det har införts en ny portal för medlemsinformation som möjliggör en smidigare hantering av medlemsdata och andra administrativa uppgifter, vilket på sikt kommer frigöra tid och resurser för annat.

Utöver de tidigare nämnda ämnena diskuterades även andra frågor, såsom förvaltningen av olika viltarter och nya riktlinjer för jakt på rovdjur. Några fågelarter har slutat vara jaktbart vilt, men vi kan komma att få vargen förvaltad från att vara strikt skyddad som nu. Men mycket internationellt arbete kvarstår i vargfrågan. Det är flera utredningar på gång, bland annat kring en ny viltmyndighet och en översyn av jaktlagen.

Lennart Johannesson 2024 Foto Håkan Eifel 2.JPEG

Vad vi jagar på våra marker avgörs allt längre bort från oss, bland annat i Bryssel, av olika lagar och föreskrifter från EU. Jägareförbundet arbetar aktivt för att säkerställa att jägarnas röster hörs genom att samarbeta och påverka de olika medlemsländernas röstning inför olika jaktrelaterade beslut i EU. Med det snart kommande EU-valet är det viktigt att man går och gör sin röst hörd genom att rösta.

Detta är bara ett axplock av vad Gunnar och Lennart talade om i sina inledningstal. Marie Johansson öppnade mötet och presenterade sig och Gislaved kortfattat. Gislaved kommer från det gamla ordet "gissla", vilket betyder härbärge eller värdshus, och det fanns många sådana runt Gislaved. Det märks att de har ett välkomnande och gästvänligt bemötande, då vi fick god mat och fin hjälp att installera oss innan mötet på Hotell Nissastigen.

Kjell Fransson 2024 Foto Håkan Eifel 2.jpg

Gunnar omvaldes till ordförande för Jägareförbundet Jönköpings län. De flesta styrelsemedlemmarna förblir desamma. Mona Lust från Vaggeryd nyvaldes till posten som ledamot i styrelsen, och vi tackar Mats Andersson från Vaggeryd och Joakim Stenberg från Mullsjö för deras arbete. Mullsjö lämnar sin plats i styrelsen vakant i år.

Göte Roman 2024 Foto Håkan Eifel 2.JPEG

Det finns emellertid många andra som vill engagera sig i förbundet, vilket märktes av när det var dags att välja en ny ledamot till valberedningen från Norra området. Det blev en sluten omröstning, och Kennet Andersson från Tranås valdes till ny ledamot i valberedningen med klar majoritet. Vi tackar Göte Roman som avgår som sammankallande efter fullgjort uppdrag i valberedningen.

Marie Johansson 2024 Foto Håkan Eifel.JPEG

Jägarskolan har diskuterats och debatterats kraftigt under året. Det inkom inte mindre än 7 motioner med olika formuleringar i ärendet. Styrelsen har tagit fram en proposition från Jägareförbundet Jönköpings län angående kvaliteten på utbildningen i flertalet "intensivutbildningar". Det blev en omröstning om att inte precisera antalet studietimmar i texten. Det vinnande förslaget blev att Svenska Jägareförbundet blir drivande i frågan om att en Jägarskola som leder till komplett jägarexamen ska innehålla minst 52 studietimmar, varav minst 25 ska vara praktiska. Klas Åkerskog reserverade sig mot beslutet till förmån för sitt förslag att ta bort antalet studietimmar ur skrivelsen.

En motion om att lägga ner jaktvårdskretsar alternativt slå ihop jaktvårdskretsar från Jönköping Norra fick svaret att det är kretsarna själva som äger frågan om de vill slå sig ihop med en grannkrets. Förslaget ska sedan beslutas i länsföreningsstyrelsen. Historiskt sett har kretsar med dåligt engagemang som slagits ihop inte automatiskt blivit en krets med bättre engagemang.

Miljöbild 2024 Foto Håkan Eifel 2.JPEG

Länsföreningen svarade på Jönköping Norras motion om inrapporteringen i viltdata att de också ser stora brister i systemet. Man har under flera år påpekat problemen med viltdata, att den inte är användarvänlig. Något måste det bero på att vi inte får till en högre inrapportering i viltdata.

Åhörare 2024 Foto Håkan Eifel .jpg

En motion om att införa ett informationsbrev om styrelsens arbete och beslut från Mullsjö jaktvårdskrets fick till svar att man bifaller motionen om ett nyhetsbrev som ska skickas ut till krets och lokalorganisationer varannan månad, samt att länsföreningen får samma typ av information från krets och lokalorganisationer varannan månad.

LarsGustafsson 2024 Foto Håkan Eifel 2.JPEG

Gunnar önskade synpunkter på tankarna om hur man ska agera kring frågan om Skedhult. Man har lyckats hyra ut lokalerna för cirka 30 000 till 40 000 kr under året, men det saknas fortfarande cirka 130 000 till 140 000 kr för att kunna täcka hyreskostnaderna. Till detta tillkommer arrendet för jakten. Gunnar önskade få synpunkter kring hur de ska förhålla sig vid ett eventuellt beslut kring Skedhults framtid. Länsföreningen har höjt priserna på uthyrning till externa kunder, såsom brukshundsklubbar, och några börjar tycka att det är för dyrt och avstår därför. Kretsar som ligger en bit bort anser att det är för långt att åka dit. Samtidigt är det också många som har engagerat sig och förlagt verksamhet till Skedhult. En förening var intresserad av att anordna ungdomsaktiviteter på jaktmarken, och stämman undrade om man kunde hjälpa till med att behålla jakten och hyra ut den till föreningen.

Guldörnen 2024 foto Lennart Johannesson.JPEG

Länsförbundets förtjänsttecken Guldörnen tilldelades: Klas Åkerskog, Kenneth Gripskog, Vedjiid Glamocain, Oscar Fröding, Mattias Hjalmarsson, Kent Johansson, Johannes Hultsjö, Gustaf Kvarnvik och Gunnar Lindblad.

Marie Berglind 2024 Foto Håkan Eifel 2.JPEG

Årets hundekipage 2023 tilldelades: Siv Lindroos med hunden Elvis från Vaggeryd. Simon Andersson tog emot priset då Siv inte kunde närvara.

/Foton Lennart Johannesson och Håkan

Obs bilderna stämmer inte helt med textens innehåll.