bakgrund

Jönköpings län

Foto Privat

Det blev en minnes värd dag hos Lars Gustafsson som bjöd in till den årliga kretsjakten för jägareförbundet Nässjö.

2024-02-22

Lars Gustafsson bjöd in till kretsjakt den 14 januari 2024. Det var inbjudna aktiva i kretsen och jägarskoleelver som samlades för den årliga traditionella krets jakten. Detta är en numera en årligt återkommande kombinerad utbildning och jakt som är välorganiserad av Lars Gustafsson. Trots det kalla vintervädret kände vi värmen i samhörigheten och entusiasmen när vi samlades för att jaga och dela med oss av vår kunskap och erfarenhet.

Lars Gustafsson hälsade alla deltagare hjärtligt välkomna med glögg och pepparkakor, vilket satte tonen för en trevlig dag tillsammans. Under tiden gick han igenom jaktens upplägg och delade ut passen. Denna sammankomst var särskilt speciell då den var tillägnad jägarskoleelver och aktiva i kretsen som fick agera faddrar åt jägarskoleelverna, vilka fick en ovärderlig erfarenhet av jaktens värld.

IMG_4772.JPEG

Under morgonen blev det rävupptag direkt men efter ett lång drev runt passkyttar drog den ur såten och gick i gryt. Vid lunchdags grillades det korv vid samlingsplatsen vilket uppskattades av alla frusna jägare som suttit på pass ett tag. Det blir alltid ofrånkomligt en del spontana jakthistorier som delas vid lägerelden.

Under dagen fick vi bevittna skickligt hundarbete, av Viktor och Tomas med hamiltonstövare. Isak med finnstövare, de jagar hare och räv. Deras arbete ledde till att vi kunde fälla både en hare och en räv. Margareta Bunnfors med sin jägarskoleelev Emma stod lägligt placerad in närheten av grytet och fick se den passera utom skott chans. Janne Gustafsson stod däremot lägligt placerad strax intill vid rävgrytet och fick chansen att fälle den.

IMG_4795.JPEGDenna fantastiska dag förstärkte inte bara jägarskoleutbildningen utan också stärkte gemenskapen i kretsen. Eleverna fick en djupare förståelse för naturens gång och den roll vi som jägare spelar i att bevara balansen.

En av dagens höjdpunkter var när vår jägarskoleinstruktör, Kjell Mohlin, delade med sig av sin kunskap om hur man passar och ta vara på kött och päls. Genom hans vägledning fick vi en djupare förståelse för jaktens hållbarhet och respekt för det vi tar från naturen.

IMG_4783.JPEGVi vill rikta ett stort tack till Arne och Kenneth Franzén, Peder Jönsson och Lars Gustafsson för att vi återigen fick möjligheten att vistas på deras marker och uppleva den rika mångfalden av naturen.

Denna dag var inte bara en jakt, utan en möjlighet att lära, dela och växa tillsammans i kretsensaarbete som jägare, utbildare och naturälskare. Vi ser redan fram emot nästa års jakt och de äventyr som väntar.

Ordförande

Margaret Bunnfors