Jönköpings län

Fotograf: Erik Mandre/Mostphotos

Älgen är just nu hett debatterad.

Hur står det till med älgen är den i verklig fara eller kan vi genom jakten påverka framtiden för skogens konung i en positiv trend? Är den till nytta eller rent utav ett skadedjur för skogen. För den enskilde kan dess framfart få stora konsekvenser.

Fotograf: Fotograf: (i hägn) Hanna Sjökvist

2023-10-31

Den 25 oktober sände Aktuellt ett avsnitt om skog och Älg. Ni hittar programmet här. Aktuellt – Ons 25 okt 21:00 | SVT Play. Det gick ganska lätt att flytta fram uppspelningen till rätt avsnitt i programmet om man nu inte vill lyssna på hela sändningen.

Stellan pratade för några år sedan om de olika jägare typerna från kött jägaren, troféjägaren och den sociale. Nu har vi nog lite av alla de där sorterna i oss vilket gör att det är mycket som skall rymmas inom jakten för att alla skall bli nöjda. Men de flesta vill nog kunna få möjligheten att skjuta sig en stor fin älg någon gång. Gunnar har gett förbundets syn på bristen på älg i Länet i en nyhetssändning från SvT Nyheter.

– Älgstammen har minskat för att vi ville minska den, men de sista åren har vi tyvärr skjutit fel typ av djur. Man måste ha en kvalité på älgstammen och det har vi varit dåliga på, säger Gunnar Lindblad.

– Var försiktiga och tänk på vilka djur ni skjuter. Det är inte förbjudet att släppa förbi några djur och vänta på ett sämre, säger Gunnar Lindblad. Läs och hör mer om älgbristen i artikeln och från videoklippet här. Svt nyheter lokalt Jönköping jägareförbundet om bristen på älg den 9 oktober 2023.

I en radiosändning från Sveriges radio den 4 september Lyfte Gunnar redan då att lösningen inte är att skjuta färre älgar utan framför allt att skjuta rätt älgar. Lyssna gärna här på sändningen från Sveriges radio den 4 september kl 18.30 Jägareförbundet skjut rätt älgar.

I Gävleborgs län har det blossat upp en livlig diskussion där Holmen har påverkat tilldelningen av älgar vilket lett till att fler älgar skjuts än vad som är bestämt. Både Svensk Jakt och Jägareförbundet har skrivit artiklar och gått ut med kritik gällande detta. Nedan ser ni artiklar om situationen:

Vad händer med alla vallöften? - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Starka reaktioner på skogsbrukets agerande: ”En krigsförklaring” | Svensk Jakt

Ordförande fyller på älgar – länsstyrelsens beslut ignoreras: ”Uppenbart ändrat” | Svensk Jakt

Även om detta inte är från vår region så är tilldelningen omdebatterad även här. Det är ett hett ämne och rör till stor del Jägareförbundets arbete kring älg.

/ web admin