Jönköpings län

Granstorps Viltvårdsområde 80 år

Foto: LarsÅke Magnusson

2023-11-29

I gryningstimmen samlades ca 30 jägare från Granstorps Viltvårdsområde för att fira 80 årsjubileet med en Rävjakt. Stämningsfullt upptända eldar möttes jägarna av när de kom till samlingsplatsen i Granstorp. Jaktledarna Kjell Andersson, Anders Friborg och Per-Johan Andersson hade planerat och fördelade jaktpass och jaktområdena. Jakten kom att bedrivas i alla jaktlagen inom viltvårdsområdet som är ca 3400 ha runt byarna Granstorp, Tranhult, Öjhult och Rannebo. Det släpptes 6 hundar på olika platser för jakten efter räv. På förmiddagen så fälldes en räv vid Lagmannsrör som är ett välkänt jaktpass. Senare under dagen gick en räv i gryt men med en grythund lyckades man få ut och skjuta den.  Under dagen grillades det korv och många samtal om jaktanekdoter från förr berättades under muntra skratt. Det är en tradition inom GVVO att genomföra gemensamma jakter på både Älg som rådjur och räv, allt för det gemensamma intresset i jakten och Viltvården.

Jakt-nestorn Erik Erikssons 80 år firades i samband med jaktstarten. En Plåt-Älg graverad till hans ära och jubileet överlämnades av ordföranden LarsÅke Magnusson.

1943 bildades Granstorps viltvårdsområde och är en av Sveriges äldsta viltvårdsområde. Erik Eriksson föddes 1943 och är alltså  80 år han också.  Erik har varit med på styrelsemöte och årsmöte sen 1961. Mellan åren 1982–2011 var han ordförande (29år) Jakt och viltvård har varit Eriks stora intresse.

Genom åren har Erik samlat in viltdata över skjutit vilt i hela området och rapporterat in till Svenska jägarförbundet. Så det finns en väl bevarad statistik på vad som skjutits i Viltvårdsområdet. Ca 600 älgar har skjutits under dessa 80 år Och det har skjutits många fina älgar genom åren kan vi konstatera, kanske tack vare Eriks engagemang att vårda älgstammen.

LarsÅke Magnusson

Ordförande i Granstorps Viltvårdsområde   2023-11-18