Projekt Fjällgås

Projekt Fjällgås är ett projekt med målet att det ska finnas en livskraftig fjällgåspopulation i Sverige. Projektets arbete har pågått sedan 1970-talet och har lagt störst fokus på utsättningar av uppfödda fåglar för att förstärka den vilda populationen. Sedan 2011 ingår huvuddelen av Projektets verksamhet i det svenska åtgärdsprogrammet för fjällgås. Projektets huvudman är Svenska Jägareförbundet och tillsammans med Stiftelsen Nordens Ark samt Norrbottens Ornitologiska förening drivs projektet med anslag från åtgärdsprogrammet och bidrag från stiftelser och andra organisationer.

Read in english

Foto: Niklas Liljebäck

Aktuellt

-2024 års första flock av återvändande fjällgäss i Sverige rapporterades vid Lundåkrabukten i Skåne på morgonen 18 mars (27ex) se Minimerad lista - Artportalen för mer info. Äntligen är dom här! (2023 anlände de första fjällgässen till Sverige den 25 mars).

-Under en flerdagarsinsats av engagerade projektmedlemmar i Oudeland van Strijen, Nederländerna, den 3 december 2023 kunde minst 64 fjällgäss räknas in vilket är det högsta antalet i området sedan 2011/12.

-Häckningsframgången för de svenska fjällgässen var 2023 god för tredje året i rad!

-Under 2023 finansierades tre GPS-sändare för fjällgås av stiftelsen Alvins fond för fågelskydd. Norrbottens Ornitologiska Förening finansierade genom förhandlingar med LKAB ytterligare fem GPS-sändare.

- Projekt fjällgås  mottog 2023 forskningsbidrag från Göran Gustafssons stiftelse för natur och miljö i Lappland. Detta för bevarandeinsatser som projektet bedriver.

Rapporter

Vill du se senaste rapporterna om observationer av fjällgäss? Klicka på länkarna nedan!

Rapporter från Sverige

Rapporter från Norge