lightpoet/Mostphotos

Vildsvinshelgen 2023

Traditionen fortsätter! För tredje året jagar vi vildsvin i en samlad insats, i år helgen den 24-26 november 2023. Jaktlagen jagar på sina egna marker till förmån för kommunernas skolor och äldreboenden.

Arrangemanget genomförs av Jägareförbundet i Uppsala län tillsammans med berörda kretsar, kommunerna i Älvkarleby, Tierp och Östhammar, samt Jägarnas Riksförbund och LRF i Uppsala län.

Alla jägare som vill kan skänka fällda vildsvin, dock behöver de vara minst 20 kg i slaktvikt. Jägare i Tierp och Älvkarleby lämnar vildsvinen direkt till Månkarbo slakteri (se info nedan). För jägarna i Östhammars kommun kommer det som tidigare år att finnas uppsamlingsplatser och samordningspersoner.

Om initiativet

Initiativet började 2021 och har sedan starten varit ett mycket lyckat sätt att få fler att se möjligheterna med viltkött, inte minst inom den offentliga sektorn. Förra året gav de fällda och inlämnade vildsvinen över 300 kg vildsvinsfärs som serverades i kommunernas verksamheter. Vi hoppas såklart att jägarna vill vara med och bidra även i år.

Precis som förra året får jägarna ett presentkort på 200 kr/vildsvin som lämnas till slakteriet. Dessa skickas ut i efterhand. Dessutom lottas det ut priser bland de deltagare som registrerat sig för helgen.

Datum för kalendern

Onsdag 15 november
Viltundersökarutbildning genomförs i Tierp. Se mer info och anmäl dig här:

Fredag 24 november
Månkarbo slakteri och kommunerna bjuder på korv, kaffe och fika vid slakteriet kl 11-15.

Lördag och söndag 25-26 november
Vildsvinshelg!

Info gällande Afrikansk svinpest (ASF):
Utbrottet av ASF i Västmanland orsakar såklart en del oro och frågor. Vi följer utvecklingen och de råd som myndigheterna ger. Inga smittade vildsvin har påvisats utanför kärnområdet i Fagersta och konsumtion av vildsvinskött är inte farligt. Vi planerar därför att genomföra vildsvinshelgen som vanligt.

För att delta:

1. Registrera dig på följande länk: https://forms.office.com/e/EtKNrrQdgM

Då deltar du dessutom i en utlottning av fina priser från kommunerna och sponsorerna.

1. Jaga vildsvin den 25-26 november.
  2. Lämna in fällda vildsvin på Månkarbo slakteri.
  1. Rapportera din avskjutning här: Formulär till rapportering

Ange:

• Hur många jägare som varit ute.
  • Hur många vildsvin som fällts (noll är också ett resultat)
  1. Vänta på ditt presentkort och eventuella lotterivinster, och vet att du bidragit till att fler får upp ögonen för viltkött!

Våra sponsorer och samarbetspartners på vildsvinshelgen

Uppsala Län

Senast uppdaterad den 22 nov 2023