Fem bra skäl att vara medlem - Svenska Jägareförbundet

Fem bra skäl att vara medlem

Här är några av Jägareförbundets viktiga framgångar:

Älgjägare med jämthund.

Vi har världens mest generösa regler kring löshundsjakt främst tack vare Svenska Jägareförbundet. Foto: Nanna Hamilton

1. Löshundsjakten
Sverige har världens mest generösa regler kring löshundsjakt
– främst tack vare Svenska Jägareförbundet. Det är en unik förmån för den svenska jägaren. Som resultat av vårt arbete har bland annat landsbygdsministern utryckt att löshundsjakten är en förutsättning för svensk viltförvaltning.

2. Den generösa jakttidtabellen
I Sverige har vi ett unikt utbud av jaktbara arter och möjlighet till jakt i stort sett hela året. Svenska Jägareförbundet jobbar ständigt med att flytta fram jägarens positioner, så att vi får en jakttabell som stämmer med våra snabbt växande viltstammar. Vid senaste översynen av jakttabellen fick vi åtta utökningar istället för inskränkningar på jakten. Det är unikt i dagens Europa.

3. Samhällsnyttan
Svenska Jägareförbundet tar ett stort samhällsansvar genom att dygnet runt, året om, söka upp och förkorta lidandet för trafik- skadat vilt. Varje år genomför vi jägare 45 000 trafikeftersök vid vilttrafikolyckor. Vi gör även viktiga insatser genom att organiserat inventera och samla in viktig data om våra viltarter. Vårt stora engagemang i samhället har lett till att vi har oerhört hög acceptans för jakt i Sverige.

4. Frihet under ansvar
I Sverige har vi en lagstiftning kring jakt som är fri från detaljregleringar. Samhället litar på jägarnas etik, kunskap och utbildningsnivå. Vi får som bevis på detta förvalta majoriteten av våra viltstammar själva. Tack vare Svenska Jägareförbundet flyttas alltså förvaltningen hela tiden närmare jägarna.

5. Arbetet med EU
Svenska Jägareförbundet är den enda svenska jaktorganisationen som tar striden med EU. Tack vare att Svenska Jägareförbundet bevakar jakt- och miljöfrågor i EU så har vi lyckats stoppa de mest jaktfientliga regleringarna. Till exempel har vi lyckats hindra ett stopp av jakt på lodjur och björn, vilket var mycket nära. Närmast jobbar vi hårt med vapenfrågan, där EU idag vill skärpa vår redan hårt reglerade vapenlagstiftning.

Som medlem i Svenska Jägareförbundet får du allt det som vi har åstadkommit under våra första drygt 180 år samt 11 nr av Svensk Jakt - Sveriges största jakttidning, försäkringar för dig och dina hundar och rabatter på allt mellan himmel och jord som du kan behöva i livet kring jakten.

Bli medlem idag du också!

2012-12-20 2016-11-29 Oscar von Stockenström