Uppsala län

Eftersökskurs, Fortsättning: Individspårning och Spårteknik

2022-03-28

En praktisk eftersökskurs där hunden tränas från grunden i Individspårning och Spårteknik på hårt underlag för att uppnå bra upptag, spårnoggrannhet och lagom spårfart. Successivt introduceras svårigheter i form av vinklar, återgångar, avhopp och korsande viltspår. Spårtrohet och förmågan att undvika spårstörningar tränas i olika övningar.

Efter kursen skall hunden (och föraren) ha lärt sig att noga följa i lagom takt ett individuellt viltspår, som de anvisats eller tagit upp, och följa det till slutet, utan att störas av andra korsande vilt/blodspår, hundar, eller personspår.

Plats: Skyttorp, 2,5 mil norr Uppsala

Startar: 10 apr 09:00  14 maj 09:00

Längd: 4 tillfällen (4 dagar)

Platser kvar:  12 av 12

Sista bokningsdatum: 8 apr , 7 maj

Slutar: 15 maj 13:00,  18 Jun 13:00

Måltid: Nej

Logi: Nej

Krav: Hund lämplig för eftersök och helst genomgångna kurser i Eftersök – teori och praktik.

Längd: Minst 16 tim instruktörsledd träning under 4 dagar och 4 enskilda träningar. De gemensamma sammankomsterna är söndagarna 10/4, 24/4, 8/5 och 15/5 kl 09-13. lördagarna 14/5, 28/5, 11/6och 18/6.

Syfte: Grundlig utbildning av hund och förare, så att de klarar att spåra en viltindivid och följa den till slutet, utan att störas av andra korsande vilt/blodspår, hundar, eller personspår.

Övrigt: Mer info om kursen t.ex utförlig Kursplan kan fås genom Hans Pettersson, hansivan.pettersson@gmail.com

Anmälan:

Sker till Hans Pettersson, hansivan.pettersson@gmail.com

070-2055158

Kursavgift:  2 000 kr

Betalning sker vid kursstart.

Kursledare är:

Hans Pettersson och Solveig Rosén