Blekinge

Viltvårdsdag 2019

Foto: Sven- Erik Harrysson

2019-09-23

För tolfte gången i följd genomförde Jägarförbundet Olofström och Högavångskolan sin viltvårdsdag på Jägaretorpet. Upplägget har varit nästan lika alla tolv åren. De första åren var det även lerduveskytte med, men har nu ersatts av hur förändringarna har påverkat vår miljö och dess fauna.

Eleverna blir informerade om att jakt är inte bara att vara ute i skogen och skjuta djur. Viltvårdsdagen innehåller ett antal stationer som visar vad jägarna gör för samhällsnyttan. På en station visas några drivande hundar och där får eleverna reda på vilket arbete det ligger bakom att få fram en bra och lydig jakthund. Säkerhet vid jakt är ett annat ämne som alltid kommer fram men särskilt vid stationen vid jakttornet. Fällor är en station och där läggs fokus på vilket sätt vi jägare använder fällor och vilka regler som gäller. Även här kommer samhällsnyttan fram, ofta är det villaägare som jägarna får hjälpa med att fånga t.ex. grävling som förstör deras gräsmattor. Luftgevärsskyttet är alltid populärt.

En annan viktig station är maten, skolan är på plats och fixar så alla får något i magen. Samling vid elden är väldigt viktigt för oss jägare, så även för dagens deltagande vid viltvårdsdagen på Jägaretorpet.

Skolan har redan bokat in viltvårdsdagen för nästa år, då kommer det nya elever och lärare till Jägaretorpet.

Jägareförbundet Olofström och stationsfunktionärerna uppskattar även de dagen och hoppas på återseende nästa år.

Vid pennan

S-E Harrysson