Viltappen

Svenska Jägareförbundets Viltapp finns för både iOS och Android. Den visar dig våra vanliga däggdjur och fåglars kännetecken, spår och läten.

Installera Viltappen

Viltappen – ett måste för alla naturintresserade

Viltappen visar dig våra vanliga däggdjur och fåglars kännetecken, spår och läten.

Jakttider når du enkelt genom Viltappens koppling till Jägareförbundets mobila webb.

Hämta Viltappen kostnadsfritt till din mobila enhet

– den berikar dina upplevelser bland djur och natur!

Available on the App Store

Över 160 000 hämtningar

100% bred

Innehåller följande funktioner:

Information om arter

Här får du varje art presenterad för dig. Fokus ligger på hur du ska känna igen respektive art och spåren de lämnar efter sig i naturen. Men det finns också information om artens utbredning, föda, fortplantning och relation till människan.

Identifiera spår och spillning

Här får du hjälp med att identifiera spår efter vilt. Spåravtrycken är indelade i fyra kategorier för att underlätta identifiering av ett visst spår. Genom klick på kamera-symbolen överst öppnas en smart funktion som använder enhetens kamera och visar andra spårbilder.

Här återfinns också grupperade bilder av spillning från olika djur.

Lyssna på läten

Här kan du lyssna på några av viltets läten.

Egna upplevelser

Här kan du notera dina egna upplevelser. Förutom anteckningar kan ljud och bild sparas.

Dina upplevelser finns sedan kronologiskt sparade, vilket underlättar för dig att behålla trevliga minnen. På detta sätt blir det också enklare för dig att dela med dig av dina upplevelser till andra. Till exempel situationer med jakt- eller fiskelycka, bilden av ett färskt vargspår eller sången från en raritet i fågelvärlden.

Överst på startsidan och på sidan med egna upplevelser finns en dela-funktion (ikon med två pilar i Android samt en pil i Iphone). Klicka på den för att enkelt dela med andra på t.ex facebook.

Mobil webb

Detta är en länk till Jägareförbundets mobila webb. Där finner du bland annat nyheter, jakttider samt solens upp- och nedgång.

Bli medlem

Att vara medlem i Svenska Jägareförbundet har många fördelar. Här kan du teckna medlemskap direkt via telefonen.

Uppgradering planerad

Viltappen uppgraderas successivt. Både tekniskt och när det gäller materialet i form av antalet arter, deras kännetecken, spår, spårtecken och läten.

Lär dig mer smart användning

Här samlar vi bra tips

Appen är kostnadsfri

Viltappen hämtas utan kostnader.

För vem passar Viltappen?

Viltappen passar lika bra för de naturintresserade i staden, som de på landet. Men appen uppskattas också av de som får objudna vilda gäster i boendemiljön. Viltappen har fördelen att alltid finnas till hands och ge vägledning i mötet med det vilda. Vilket djur var det du fick en hastig skymt av, uppfattade ett ljud ifrån eller ser spår efter på din egen uppfart?

Övrigt

Viltappen har tagits fram genom bidrag från allmänna uppdraget, och till viss del EU (bilder mårdhund).

2012-11-01 2017-03-21 Markus Olsson