bakgrund

Föreläsning älg

2024-09-05

Föreläsning om älgen

Jägareförbundet Blekinge bjöd in till en föreläsningskväll där den senaste forskningen kring älgens foderval och hur den skogsskötsel som bedrivs påverkar fodertillgången och skadenivån i dagens skogar. Vi fick även en inblick i uppstartade, kommande studier bland annat om kartläggning av fodertillgången i Sverige. Föreläsare under kvällen var universitetslektor Annika Felton från SLU i Alnarp. Länsjaktvårdare Karin Stoeckmann inledde med att redovisa avskjutningsstatistikens utveckling, sedan det nya älgjaktssystemet infördes och de utmaningar vi står inför, både på nationell och lokal nivå. Utvecklingen är verkligen katastrofal. 2012 fälldes cirka 96 000 älgar medan 2023 var siffran nere i 49 900. Detta kan betyda antingen att jägarna valt att minska sin avskjutning eftersom man har sett nergången. Eller snarare att det faktiskt har skjutits för mycket och framför allt förmycket vuxna produktiva djur. Man skjuter räntan, inte kapitalet, annars går det bokstavligt talat, åt skogen.

Därefter tog Annika vid och visade bland annat fördelningen av arter i älgens foderintag. Tall, lingon, blåbär och ljung är vanligast förekommande. Sett över året är det risväxter som står för 50% av foderintaget. Denna meny delas med övriga hjortdjur. Vi lärde oss mer om vilka näringsmässiga faktorer som påverkar älgens födoval. Salix har för älgen en perfekt balans mellan näringsämnena, liknande har även de övriga RASE arterna. Föreläsningen var mycket intressant och bidrog till många och variationsrika diskussioner och många frågor ställdes till Annika.

Mötet besöktes av ett fyrtiotal personer på plats och websändningen lockade än fler. Inbjudan till föreläsningen har även gått ut till både Kronoberg, Skåne och Kalmar län.