bakgrund

Kronoberg

Jägareförbundet Kronoberg deltar på MAT2018

7-8 september är det åter dags för den stora matmässan, MAT 2018, i Växjö och under två dagar skapas en nationell mötesplats i Växjö där man får uppleva, smaka, sprida och få kunskap, samt skapa debatt om hållbarhetsperspektiv. Antalet besökare på mässan under dessa två dagar förväntas bli cirka 50 000.

2018-06-25

Jägareförbundet Kronoberg kommer att ha en monter tillsammans med Ryssbygymnasiet där temat – förstås – kommer att vara viltmat.
- Målsättningen med att finnas på mässan är att vi vill sprida det positiva med viltmat, säger Nils Posse, ordförande Jägareförbundet Kronoberg. - Viltmaten är en viktig del i debatten om hållbarhet och klimatsmarta val, säger Nils.

Samhällsdebatten kring matens ursprung, hur maten påverkar klimatet och hur maten framställs har under de senaste åren inte avtagit utan snarare tilltagit och på denna typ av mässa når vi ut till en målgrupp som vi inte möter annars.

- Då viltkött är både klimatsmart o nyttigt samtidigt som djuren har levt ett bra liv gör att vi ska ta alla tillfällen för att marknadsföra viltköttet som den fantastiska resurs det är till målgrupper utanför jägarkåren, berättar Nils.

Jägareförbundet Kronoberg har under tidigare år varit med på matmässan i Växjö och vår monter har varit mycket uppskattad och välbesökt.

I år kommer samtliga kretsar i länet att finnas representerade i montern. Utöver att prata viltmatens fördelar så blir detta också ett utmärkt tillfälle för kretsarna att berätta om sin verksamhet på det lokala planet.

Annette Petersson