bakgrund

Rovdjursbesök i Mörrum

Foto: S-E Harrysson

2016-12-04

Undertecknad har besökt Hästaryds förskolan och fritids som haft som tema Vår natur. De hade innan besöket särskilt studerat räv och älg, så om de djuren visste de flesta det mesta. Även våra övriga hjortdjurs horn visades men det som intresserade mest var burkar med de olika hjortdjurens bajs. Även de små rovdjuren visades så som grävling, mård, mink, iller och vårt minsta mårddjur nämligen småvessla. Intresset från elevernas sida var mycket stort.

Veckan efter blev det åter ett besök på Hästarydsskolan då Mörrums alla fyra 1:e klassare blev förevisade de fem stora rovdjuren i vårt land. Björn, varg, lodjur djärv och kungsörn var temat denna gång. Efter en genomgång av de fem djuren var det dags för eleverna att få känna på både päls och klor. Alla tyckte nog att lodjuret var mjukaste och skönast, men alla skinnen var väldigt intressanta att få känna på. Både elever och lärare tyckte det varit en kul och trevlig dag med våra stora rovdjur, även undertecknad tyckte att de båda besöken varit trevliga och framför allt alla fantastiska frågor som elever och lärare ställde.

Jägareförbundet Blekinge
Rovdjursgruppen