Blekinge

Årsstämma 2022

Jägareförbundet Blekinge höll årsstämma

2022-04-02

För första gången på två år kunde stämman genomföras ”in real life”.

Stämman hölls på Bergslagskrogen som inte ligger i Bergslagen längre, utan i gamla golfkrogen Put in. Här ställdes prov på pedagogik för att medlemmarna skulle hitta hit. 34 av 50 ombud kom plus länsföreningens styrelse om tio pers. Lite synd kan tänkas att så många valda ombud inte dök upp. Nåväl, mötet gick bra och som ordförande att leda mötet valdes Anders Åkesson och sekreterare Joakim Persson. Detta radarpar har lett våra stämmor tidigare och med fasthet och humor så blev det ett trevligt möte. Samtliga i styrelsen omvaldes med ett undantag. Göran Blomberg som aviserat att han ville hoppa av ersattes av Karl-Axel Tunroth. Välkommen i gänget. Linda Mattisson Olsson omvaldes, med stor förtjänstlighet till ordförande.

Madeleine Liljehök från Jägareförbundet centralt berättade om vad som händer nu och i framtiden. Hon fick ett par frågor och idéer att ta med sig ”uppåt”. Det blev några diskussioner om vårjakt på råbock, där alla trots allt verkade vara överens samt älgförvaltning. Älgstammen i Blekinge är i så dåligt skick att den nästan inte går att förvalta, förutom i östra Blekinge där den verkar frodas. Vi får hoppas att VFD tar tag i saken inför årets älgjakt.

Styrelsen fick ansvarsfrihet och som belöning? För detta fastställdes att, förutom fastställda arvoden, åter skulle få mötesarvode i form av 400 kr. Detta togs bort för några år sedan efter dåvarande styrelsens förslag på grund av dålig ekonomi.

Styrelsen för år 2022/2023 blir:
Linda Mattisson Olsson, ordf
Carl Douglas Lundgren, vice ordf