Blekinge

Foto: Kent Löving

Kretsmöte med exkursion

Kretsmöte med exkursion eller exkursion med kretsmöte?

2022-06-15

Kretsmöte med exkursion

Blekinge sydvästra stod som värd för kretsmötet som lades till Stensnäs gods. Ett mycket vackert ställe. Godset ligger vackert vid havet med en skärgård utanför.

Viltmästare Ove Johansson stod som ciceron på ett mycket engagerat sätt. Det började med fika och en genomgång om vad man sysslade med på godset.

Man håller på med uppfödning och utsättning av fåglar såsom gräsänder och fasaner. För att lyckas väl så krävs det stor noggrannhet och erfarenhet, det har Ove.

Godset sätter ut 5500 änder och 2000 fasaner! För att dessa skall trivas, och stanna kvar, så sätts det ut ca 5000 plantor i form av buskar i alla möjliga sorter, varje år! Eftersom Ove jobbat här i 22 år så har han alltså satt ut ca 100 000 plantor. Det märks sannerligen. Maken till buskridåer, öar av gräs och buskar samt kantridåer.

• Äter djuren upp plantorna så har man satt för få plantor. Detta gäller även tall! Säger Ove erfarenhetsmässigt.

Man anordnar såväl fågeljakt, Klövviltsjakt som VM för Spanielhundar.

Efter att ha gått en runda och fått veta vilka buskar som Ove satt och titta på snåren så kan jag berätta att endast en busksort satt kvar i minnet, så många sorter var det. Eller är det min bristande minneskapacitet?

Efter exkursionen höll Linda, ordförande, en genomgång om vad som hänt på Årsstämman i Kalmar.

Ett mycket lyckat sätt att hålla kretsmöte på. Detta är andra gången som vi hade möte på detta  sätt. Säkerligen kommet att fortsätta på detta sätt en gång/år och ett möte på ”vanligt” sätt.

Tråkigt bara att så få hade möjlighet att delta.

Text och foto: Kent Löving, Länskommunikatör