Foto Göran Ekström

Rådjurshelg 2023

Den 10-12 november 2023 är det dags

Den 10-12 november 2023 är det dags – vi jagar enskilt eller gemensamt och tanken är att skänka rådjur till Region Gotland för att komma till nytta i det offentliga köket i äldreboenden, skolor och på lasarettet.

Jägareförbundet Gotlands rådjurshelg i samarbete med Region Gotland har blivit ett återkommande inslag då vi uppmärksammar rådjuret och gör det möjligt för fler att upptäcka vilken fin resurs det är. Viltkött har högre halter av mineraler, det är proteinrikt, magert och innehåller mycket omega-3. Vi delar med oss av möjligheten för fler att få ta del av det!

På Gotland har vi en etablerad rådjursstam som vi ska förvalta på bästa sätt. Se denna helg som ett bra tillfälle att tillsammans med jaktkamrater och markägare diskutera förvaltning och avskjutning på ett klokt sätt. Fokusera på rätt avskjutning efter ditt/ert områdes förutsättningar och behov. Det är inte mängden fällda rådjur som avgör om det blir en bra helg eller inte.

Vi vill också ge marklösa och unga jägare chansen att följa med ut. Lämna intresse för detta när du anmäler dig.

Hur går det till?

Fredag 10 november  19.00
Jaktvårdskonsulent Michael Andersson från Svenska Jägareförbundet föreläser om viltförvaltning på Lövsta. Föreläsningen sponsras av Mellanskog och är därför kostnadsfri.

Lördag och söndag 11-12 november
Rådjursjakt! Vi jagar rådjur samtidigt på våra egna marker till förmån för en god sak. Du och ditt jaktlag kan skänka fällda rådjur, för varje inlämnat vilt sponsrar KLZ med en saltsten. Vi ordnar med uppsamlingsplatser och tillvaratagande.

För att delta:

1. Anmäl dig på följande länk: https://forms.office.com/e/GiRJ4z0MQu
  2. Swisha 100 kronor i anmälningsavgift till: 123 372 14 46, ange ”Rådjurshelg 2023”
    Anmälningsavgiften går till att täcka en del av kostnaden för hyra av kylrum, styckning och tillvaratagande. Länsföreningen Jägareförbundet Gotland tillsammans med sponsorer står för mellanskillnaden.
    Alla som betalat in anmälningsavgiften deltar i ett lotteri med fina priser från våra sponsorer!
  3. Inför helgen får du mer information om inlämningsplatser och kontaktuppgifter till ansvariga. Du får även kontaktuppgifter till eftersöksekipage och tips om hur du hanterar fällda rådjur inför inlämningen.
  4. Fredag 10 november – kom och lyssna på Michael Anderssons föredrag om viltförvaltning på Lövsta. Föreläsningen sponsras av Mellanskog och är därför kostnadsfri.
  5. Lördag och söndag 11-12 november – jaga rådjur och lämna in.
  6. Vänta på eventuella lotterivinster och vet att du bidragit till att fler får upp ögonen för viltkött!

Anmäl dig här

Stolt presenterar vi här samtliga sponsorer till vår rådjurshelg:

2023-10-11 2024-04-08