Fjälljaktens nyhetsbrev 8

Intervju med Anders Iacobaeus, tidigare hovrättspresident och före detta vice ordförande i Jägareförbundet

”Det har saknats politisk styrka att ta tag i den här frågan”, säger Anders Iacobaeus om småviltjakten i fjällvärlden.

Denna poddsändning ger sig in i djupet på den juridiska hanteringen och det som kan kallas bristen på politisk hantering i dessa frågor som berör så otroligt många som vill vistas och verka i vår fjällvärld.

Under samtalet täcker vi in vad det så kallade Girjasmålet handlar om och vilken verkan domen egentligen fått. Vi går också in på att resonera om hur den nu pågående utredningen som kallar sig Renmarkskommittén kan leda till. Dessutom går vi djupare in på när vi kan vänta oss resultat i form av lagstiftning.

Lyssna på intervjun genom att klicka vidare. Det är ett samtal som handlar om både de brännande principfrågorna och en hel del annat.

Klicka här för att lyssna på intervjun

Jonas Lundström

Initiativet med nyhetsbrevet kommer från Södra Norrbottens fågelhundsklubb, Övre Norrbottens fågelhundsklubb, Fågelhundsklubbarnas Arbetsutskott (FA), Malmfältens vorstehklubb, Bottenvikens vorstehklubb, Nedre norra fågelhundsklubb, Västerbottens fågelhundsklubb, Svenska vorstehklubben Jämtland/Västernorrland, Svenska vorstehklubben Södra och Jägareförbundet i Norrbotten.

2022-09-20 2022-09-21