bakgrund

Blekinge

Säkerheten främst

Den allra viktigaste parametern under alla jakter är att dessa ska genomföras på ett säkert sätt.

2022-08-12

Säkerheten får man aldrig tumma på

– Säkerhet är en färskvara som måste arbetas med hela tiden. Därför har vi uppdaterat informationen på webben med filmer, tips till jägare och jaktledare. Personligen tycker jag alla jaktledare borde gå Jägareförbundets jaktledarutbildning. Då får man många bra verktyg för att skapa en bra och säker jakt, säger kommunikationschefen Magnus Rydholm.

2022-08-12

– Filmerna är mycket bra och ger tittaren många tankar. Handlingen är jobbig att titta på eftersom den kommer från ett verkligt fall där Dan Eriksson blev skjuten under en älgjakt. I filmerna beskriver han situationen, tankar, vad som hände efteråt, säger Magnus Rydholm.

Svenska Jägareförbundet vill med denna information inspirera alla jaktlag att ta ett omtag i sitt arbete med säkerhet.
– Säkerhetsarbetet måste ske kontinuerligt och inkludera alla i jaktlaget. Man kan inte leva på gamla meriter, utan behöver jobba med detta hela tiden. Bland annat behöver man diskutera och prata om säkerhet oftare, göra detta till en lika naturlig sak som vilka pass vi ska besätta. Genom dessa diskussioner sänder man signaler till alla som deltar – att säkerheten går före alla jaktliga resultat.

På den uppdaterade webbsidan finns en hel del information och tips.
– Även denna behöver uppdateras löpande. Ni kan till exempel bidra med bra tips genom att mejla oss. Grunden i säkerhetsarbetet kommer av att jaktledaren är trygg i sin roll. Därför har Svenska Jägareförbundet en riktigt bra jaktledarutbildning. Den tycker jag alla jaktledare ska gå. Där går man på djupet och diskuterar hur man undviker risker och en stor vikt läggs här vid hur man arrangerar en säker jakt, säger Magnus Rydholm.
– I Sverige är vi duktiga på säkerhet under jakten. Det ska vi vara stolta över. Men det finns alltid något som kan bli bättre. Vi vill därför inspirera och uppmana alla jaktlag att diskutera sitt säkerhetsarbete. Orsaken är lika enkel som självklar. Den bästa jakten är den när alla mår minst lika bra efter jakten, som före.