Skaraborg

Foto: Katarina Larsson

JX jakt på Torsö

Den 14/1 2023 genomfördes småviltsjakt för blivande jägare på Skara stifts marker på Torsö.

2023-02-13

13 elever med handledare möttes upp vid brofästet till Torsö för att i karavan åka till grillplatsen.

Väl på plats bjöds det på nykokt kaffe direkt från brasan medan Åke Johansson som var jaktledare, hälsade välkomna och gick igenom dagens jakt-Pm. Alla deltagare fick en viltdragare med Jägarförbundet logga, sedan var det dags att bege sig ut på pass.

Hundförarna för dagen var Hans Lövborg med Elvis och Bobby och Alf Olsson med Alice och Isa, från Skaraborgs taxklubb. Alice och Bobby som släpptes i första såten, gjorde ett utmärkt jobb med fina buktningar och upptag som gjorde att många passkyttar hade olika viltobs.

Hans Lövborg med Elvis och Bobby  Alf Olsson med Alice och Isa

Mitt på dagen bröts jakten för korvlunch. Hans Persson stod för korvkokningen och servering. Efter ett par timmar i tornen smakade det gott med något varmt vid brasan som var tänd inne i grillstugan.

Passen för såt nr 2 delades ut, och det var dags att bege sig ut i markerna igen. Denna gång släpptes taxarna Elvis och Isa. En passkytt hade ett bra skottläge men höll skottet i god jaktetik, då drevdjuret tvärvände och for iväg. Det var då så sent på dagen att jaktledare Åke valde bryta jakten, beordra patron ur och samling vid grillstugan. Väl där, sammanfattades dagen med rapport av viltobs. Sedan var det dags att bege sig hemåt, Jägarförbundet Skaraborg tackade för gott deltagande och önskade en god fortsättning på dagen.

Tyvärr resulterade dagens jakt inte i fällt vilt, men ett fint hundarbete som täckte hela såtarna. Och det är jakt det med. Alla dagar skjuts det inte, utan det är lika roligt och spännande att få höra klingande hundskall i skogen och se drevdjuren på håll.

Text och foto

Katarina Larsson