bakgrund

Skaraborg

Spårtolksutbildning

Här kommer en inbjudan om en utbildning för nya rovdjursspårare/spårtolkar! Utbildningen är uppdelad med en digital genomgång och en fortsättning fysiskt del.

2023-11-21

Inventeringsförhållande i Södra Sverige är inte optimala mkt beroende av osäkra snöförhållanden, stor friluftsverksamhet, mycket vilt och terräng som inte medger skoteråkning. Därför satsar Jägareförbundet på spårsäkrargrupper som på kort tid kan säkra observationer lokalt under hela vinterperioden. Dessa personer kan rycka ut på kort tid när det är lämplig spårförhållande i områden där man misstänker förekomst av lodjur/varg. Om det resulterar i spårobservation kan detta föras vidare till länsstyrelsen rovdjursspårare som dokumenterar/bekräftar observationen.

Tanken är att de som anmäler sig från Skåne kan vara med i Laholm och från Västra Götaland Kungsbacka & Jönköping. Men visar det sig att fler personer kommer från annat geografiskt område så kan fysiska platsen ändras eller läggas till!

Mer information och länk till anmälan finns i PDF-filen nedan