Det mesta tyder på att EU:s utvidgade förbud vid våtmarker blir verklighet. Foto Kenneth Johansson

EU:s miljöutskott sa ja till utökat blyhagelförbud

Idag röstade parlamentets miljöutskott ja till EU-kommissionens förslag om ett utvidgat blyhagelförbud vid våtmarker. – Våra synpunkter handlar inte om blyhagelförbud i våtmarker för det har vi redan i Sverige utan att man bryter mot grundläggande juridiska principer, säger ordförande Torbjörn Larsson.

Torbjörn Larsson

2020-10-29

Svenska Jägareförbundet i nära samarbete med den Europeiska jägarfederationen (FACE) har lagt ned ett stort arbete med att sprida information om de orimliga konsekvenser som förslaget riskerar få. Utfallet i omröstningen var relativt jämnt: 42 ledamöter stödde kommissionens förslag, medan 33 ledamöter var emot. 4 avstod.
Jytte Guteland (S), Pär Holmgren (Mp) och Malin Björk (V) röstade för kommissionens nya restriktioner samt rättsprinciper. Fredrick Federley (C) och Jessica Polfjärd (M) röstade emot. Under processens gång har kommissionen tagit till sig en viss del av kritiken och uttryckte strax innan omröstningen att det kommer vara upp till medlemsstaterna själva att bestämma hur man tänker implementera våtmarksdefinitionen baserat på landets särskilda mark- och klimatförhållanden och i ljuset av proportionalitetsprincipen.

Trots denna positiva ändring i slutfasen är kritiken hård från förbundet.
– Särskilt allvarligt är att den omvända bevisbördan vid blyhagelinnehav röstades igenom, vilket kommer innebära att en person på jakt som har med sig blyhagelammunition i eller omkring en våtmark får bevisbördan på sig. Denne måste bevisa att ammunitionen inte tänkte användas i våtmarken. En omvänd bevisbörda bryter mot oskyldighetspresumtionen, det vill säga principen att man är oskyldig till en domstol har avkunnat dom.
– Vi noterar att Socialdemokraterna och Miljöpartiet samt även Vänsterpartiet anser att omvänd bevisbörda för enskilda medborgare kan införas i Sverige, säger Torbjörn Larsson.

Efter dagens omröstning har chansen minskat avsevärt att stoppa kommissionens blyhagelförslag. Det hör inte till vanligheten att plenum i parlamentet går emot miljöutskottets beslut i den här typen av frågor. Medlemsstaterna i ministerrådet har sista ordet huruvida förslaget kan antas. För tillfället ser det ut som att en majoritet av EU:s medlemsstater kommer göra för förslaget.

Implementeringsperioden innan reglerna börjar gälla är 24 månader från att förslaget slutligen antas.
Förslaget ger även enskilda medlemsstater möjligheten att gå längre och istället införa ett totalförbud mot användning, innehav och försäljning av blyhagelpatroner generellt över hela territoriet.
- Regering och riksdag måste bestämma sig och att ta ut en riktning. För nu är det troligt att vi får ett utvidgat blyförbud vid våtmarker. Det här ställer stora krav på utredningar och beslut om hur man ska implementera detta med så små inverkningar på viltförvaltningen som möjligt och samtidigt ge människor möjligheter att följa lagen, säger Torbjörn Larsson.