Vargjakten i år omfattar en tilldelning på 24 vargar. Foto Mostphotos

Så här blir vargjakten

Länsstyrelsernas beslut höll för en rättslig prövning och vargjakten inleds 2 januari och får pågå till 15 februari. – Trots att det finns möjligheter för att fatta ett tilläggsbeslut om ökad tilldelning verkar inte länsstyrelserna vilja göra det, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig.

2020-12-28

Totalt tillåts jakt på 24 vargar i landet. Dessa är fördelade enligt följande uppdelning:

• Värmland 6 vargar
  • Västmanland/Örebro 6 vargar
  • Gävleborg 12 vargar

Jakten ska ske i utpekade revir i respektive län. Jägarna som ska delta i jakten ska registrera sig i Naturvårdsverkets jägarregister. Jakten ska ledas av utpekad jaktledare. Exakta regler kan läsas i länsstyrelsernas beslut.
– Eftersom vargar rör sig över stora områden behöver man hitta dem inom reviret. Därför är bra snöförhållande ofta en förutsättning för att kunna bli effektiv med jakten, säger Gunnar Glöersen.
Vargjakten kräver dessutom bra planering rent organisatoriskt. Erfarenheterna från tidigare licensjakterna visar att jägarna är väl förberedda och att samarbetet med länsstyrelsernas personal som kontrollerar jakten fungerar mycket bra.
Vargjakten kan ske på flera sätt. En vanlig jaktform är att en jägare följer vargarnas spår i snön med andra sitter på pass i hopp om att vargarna ska komma inom skotthåll. Ibland används även särskilt tränade drivande hundar.
Under de senaste åren har det dykt upp människor som vill störa och sabotera vargjakten.
– Det är viktigt är att inte låta sig provoceras av dessa personer. Deras syfte är ofta att filma händelser och klippa dessa så att jägarna framstår som de elaka typerna. Dyker de upp och stör gör man därför patron ur och ta ingen diskussion med vapen i hand. Därefter ska man kontakta polisen, säger Gunnar Glöersen.

Läs mer om reglerna för jakten i:
Gävleborg

Värmland