Generalsekreterare Dag Lidén slutar. Foto Magnus Rydholm

Dag Lidén slutar på Jägareförbundet

Efter 1,5 år på tjänsten som generalsekreterare i Svenska Jägareförbundet har Dag Lidén valt att säga upp sin tjänst, med omedelbar verkan.
– Jag och förbundsstyrelsen har godkänt hans önskan om att avsluta sin anställning direkt, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

Dag Lidén.

2023-10-22

Dag Lidén anställdes på Svenska Jägareförbundet för 1,5 år sedan. Han kom till förbundet från en lång tjänstgöring och höga poster inom Försvarsmakten. Men anställningen blev kort.

Varför slutar Dag Lidén?
– Han har angett personliga och privata skäl, säger Peter Eriksson.

Kan du förklara lite mer vad det innebär?
– Nej. Jag kommer inte kommentera personliga och privata saker. Han har bett om att få gå omedelbart och det har jag och styrelsen beviljat. Men jag vill rikta ett tack till Dag, för hans insatser under denna tid.

Vad händer nu?
– Vice generalsekreterare Åke Granström är redan nu tillförordnad chef fram tills att vi rekryterat en ny generalsekreterare.
– Vi kommer omgående att starta denna process.

Vad innebär det för problem när högsta chefen säger upp sig?
– Det påverkar såklart förbundet. Vi har många viktiga processer i gång och av förklarliga skäl tappar vi fart i arbetet. Jag vill dock understryka att vi har en väldigt kompetent ledningsgrupp och personal som kommer att hantera dessa frågor tillsammans med Åke Granström.
– Jag är inte orolig för vår kapacitet och förmåga att stå upp för medlemmarnas frågor. Detta kommer vi lösa, även om vi kanske tappar tempo i en del processer, säger Peter Eriksson.

När kommer en ny generalsekreterare vara på plats?
– Den frågan kan jag inte svara på idag, säger Peter Eriksson.

Kommentar från Dag Lidén:

”Efter fem mycket intensiva sista år på Försvarsmakten, rakt in ett verkligen framåtlutat förbund med mycket hög arbetsinsats tar på. Med en hjärtinfarkt hösten 2022 i botten tillsammans med andra privata skäl behöver jag göra halt och fokusera om. Ibland blir det inte som man tänkt sig. Avslutar med att önska alla i förbundet lycka till.”