Landet runt

Jägare redo för kaninjakt. Foto: Sara Ahlgren

Föreläsning och jakt för jägare med funktionsvariation på Gotland

I november bjöd Jägareförbundet Gotland Östra Krets in till en helg med föreläsning, jakt, god mat och trevligt umgänge för personer med funktionsvariation. Jonas Johansson och Marcus Jardler som idag driver konceptet ”Jakten för alla” var inbjudna som medarrangörer.

2022-12-12

Helgen inleddes redan på torsdagskvällen med en öppen informationsträff för alla med funktionsvariation där Jonas Johansson, Markus Jardler och Amanda Dauksz presenterade initiativet ”Jakten för alla”. Här fick deltagarna bland annat veta mer om vad man behöver ha för tillstånd för att köra fyrhjuling i terräng vid jakt och vilken hjälp som finns att få. Alla deltagare erbjöds också boende på Gangvide Farm i När.

Under fredagen anordnades en kaninjakt med iller. Glädjen var stor hos deltagarna och flera kaniner visade sig under jakten. Mitt på dagen bröts det för lunch där Jimmi Lindby, samordnare och jägare, serverade en välsmakande måltid på rådjursfilé med klyftpotatis, grönsallad och kall sås.

Lördagen bjöd på rådjursjakt med drivande hund. Det blev flera fina drev och även rådjur som visade sig för passarna. Även om rådjuren kom i lite för högt tempo eller på för långt håll så var spänningen på topp under hela jaktdagen. På kvällen serverades en gedigen viltbuffé i form av grillad rostbiff från vildsvin, stekt kaninsadel samt smörstekt and och fasanbröst. Dessutom bjöds det på kallskuret rökt kött från and, duva, kanin och rådjur.

- Det känns fantastiskt kul att ”Jakten för alla” ville komma och visa upp att allt är möjligt trots att man har en funktionsvariation. Detta blev ett fantastiskt arrangemang där samarbetet mellan både länsförening, krets, styrelse, markägare, hundförare, jaktledare och andra frivilliga har fungerat superbra, säger Sarah Ahlgen från Jägareförbundet Gotland östra kretsen.

Helgen avslutades med kaninjakt på söndag och vid lunch var det samling och avtackning efter en givande helg för alla inblandade.

Du kan läsa mer om initiativet ”Jakten för alla” på Facebook, se länk.

Jakten För Alla | Facebook