Jaktmässor

Västgård 2023. Svenska Jägareförbundet var självklart på plats med en stor monter fylld av många spännande och roliga aktiviteter. Foto: Roger Lundqvist

Fullt hus och rekord på Västgård Game Fair 2023

Jakt-och lantlivsmässan Västgård Game Fair i Kall i västra Jämtland drog rekordmånga besökare från norr till söder under den gångna helgen.
Svenska Jägareförbundet var självklart på plats med en stor monter fylld av många spännande och roliga aktiviteter och på lördagen arrangerade förbundet ett uppskattat och fullsatt föredrag under temat ”Har vi en jaktbar älgstam 2025”.

Vinnaren av vapenskåpet Niklas Larsson från Gnesta. Foto: Roger Lundqvist

2023-08-01

Svenska Jägareförbundet var representerat på Västgård med personal och förtroendevalda som på ett föredömligt sätt tog hand om mässbesökarna. Fokus var medlemsvård och förstås att värva nya medlemmar. Känslan var att en stor andel av mässbesökarna redan var medlem i förbundet och dessa trotjänare fick ett par rejäla orangea handskar efter ha visat upp sitt digitala medlemskort. Ett inslag som verkade uppskattas stort.
Vid entrén värvades dessutom runt 90 nya medlemmar som förärades med en entrébiljett till mässan.

Vann ett vapenskåp från Scandinavian Safe

På plats kunde besökarna tävla i Gaim-skytte med VR glasögon och i montern erbjöds även en kunskapstävling med fokus på jaktfrågor och att skriva en vass slogan. Vinsten var ett specialdesignat vapenskåp från Scandinavian Safe vilket fanns uppställt på plats i montern. Hela 977 personer tävlade (rekord!) och på söndagen kunde en enig jury utse den lycklige vinnaren. Vinnaren hette Niklas Larsson och var från Gnesta och han tog glatt tog emot beskedet om vinsten på söndageftermiddag. Niklas kunde dessutom hämta skåpet på plats i montern och ta med det hem direkt.

Utöver detta så höll Jägareförbundet Västjämtlands jaktvårdskrets i prova-på-skytte på lerduvor och .22 LR vilket även det var populärt och välbesökt. I förbundets monter fanns dessutom holkar, fällor och tillbehör till försäljning  och som vanligt fick de unga besökarna spika ihop sin egen fågelholk och ta med den hem.

Har vi en jaktbar älgstam 2025 – föredrag i logen

Det stora eventet i Svenska Jägareförbundets regi var lördagens älgföredrag. Här inledde Daniel Ligné från Svenska Jägareförbundet följt av Fredrik Widemo från SLU och avslutningsvis Niklas Rumm och Jerk Sjöberg från länsstyrelsen i Jämtland. Föreläsningslogen var knökfull till sista plats och deltagarna hade en hel del frågor och var allmänt oroliga över läget i älgstammen.

Daniel Ligné var tydlig i sitt budskap:
- Gör vi inte något nu så kommer delar av landet inte ha en jaktbar älgstam 2025, dessutom aviserar flera områden i mellersta Sverige redan i höst ställa in älgjakten då man bedömer att stammen är för svag.

Enligt Ligné har vi redan receptet till att höja kvalitén på älgstammen och få en älgjakt värd namnet. Det är att höja medelåldern på de vuxna djuren genom att när en vuxen älg är fälld, därefter fälla en kalv innan nästa vuxna älg fälls – konceptet kan kallas varannan kalv. På så sätt sparas kapitalet och jägarna tar i första hand av räntan – kalvar.

Generalsekreteraren och ordföranden på plats

På plats under mässan fanns både Svenska Jägareförbundets ordförande Peter Eriksson och generalsekreterare Dag Lidén. Båda två fanns tillgängliga och svarade på frågor från medlemmar på plats.
Lidén sammanfattar insatserna under mässan:
- Sammanfattningsvis anser jag att Västgård 2023 blev en formidabel succé. Att få möta medlemmar och lyssna på deras angelägna frågor är mycket viktigt. Samtidigt få tillfälle att få bekräfta medlemmen är också viktigt.
- Och vilket gensvar vi fick från medlemmarna! Otroligt positivt och inspirerande. Sedan måste jag ändå tillstå att engagemanget som medlemmar, förtroendevalda och personal tillsammans med familjemedlemmar visat för att skapa förutsättningar för denna succé är inget annat än imponerande. I sammanhanget lätt att känna sig stolt som jägareförbundare och finna kraft för att fortsatt driva medlemmarnas frågor, sade Dag Lidén.

Gun Fahlander, ordförande i Jägareförbundet Mitt Norrland och ledamot i förbundsstyrelsen var lyrisk efter mässan:
- Åter ett rekordår på många fronter, antal besökare på mässan totalt har sprängt alla gränser, det visande sig även i vår monter. Rekord när det gäller tävlande, skytte och holkspikning för barn. Många nya medlemmar värvades trots att antalet som redan är medlem i Jägareförbundet är högre än någonsin. Många kom och slog sig ner med en kopp kaffe och tacksamt tog del av den present som man fick som befintlig medlem.
- Allt detta var möjligt tack vare fantastisk personal och förtroendevalda med familjer från hela norr som med ett glatt humör och med en hög serviceanda tog hand om våra besökare. Kanske det viktigaste är att vi har väldigt roligt tillsammans vilket uppmärksammas av våra besökare, menade Gun Fahlander.

Vastgard2023_vy1500.jpg
Vy från Västgård 2023. Foto: Roger Lundqvist